Poslanci zastupiteľstva Nitrianskeho samosprávneho kraja schválili rozdelenie vyše 38-miliónovej štátnej dotácie na mestskú autobusovú dopravu (MAD) v kraji. Nitre sa ušlo podstatne menej, ako sa pôvodne čakalo – namiesto 28 iba 19,5 milióna korún. Niektorým mestám, najmä v južnej časti kraja, však poslanci nadelili viac, ako potrebujú na vykrytie straty. „Takýto postup je v rozpore so zákonom. Ten jasne hovorí, že dotácia ide na uhradenie straty. Obrátime sa na príslušné ministerstvá aj na Najvyšší kontrolný úrad,“ povedal nám Juraj Kusý, vedúci útvaru mestskej autobusovej dopravy nitrianskej SAD.
S rozdelením financií nie je spokojný ani predseda samosprávneho kraja Milan Belica. Tvrdí, že uznesenie zastupiteľstva nepodpíše. Poslanci sa v takom prípade budú materiálom zaoberať opakovane. Vzhľadom na rozloženie síl v regionálnom parlamente je reálny predpoklad, že opäť schvália to, čo minulý pondelok.
„Pre Nitru to dopadlo veľmi nevýhodne. Materiál (jeho predkladateľom bol predseda finančnej komisie Ivan Farkas) nebol dobre pripravený, kritériá boli vyumelkované,“ reaguje Belica. Rozdelenie peňazí až z päťdesiatich percent ovplyvnil počet obyvateľov mesta. Kilometre sa vôbec nebrali do úvahy, v prípade Nitry nebolo zohľadnené ani to, že sem dochádzajú ľudia z celého kraja, na univerzitách sú študenti z rôznych kútov Slovenska. Mimochodom, práve študenti cestujú na zľavy, ktoré sa podpisujú pod vznik straty.
„Dotovať MAD podľa počtu obyvateľov mesta je absurdné. Znamená to, že poslanci schválili peniaze aj pre tých, ktorí autobusmi necestujú. Dotácia je predsa určená na dopravu,“ krúti hlavou dopravný námestník SAD Nitra Ivan Lačný. V tejto súvislosti poukazuje, že v prípade prímestskej dopravy už zvolili poslanci úplne iný kľúč – vychádzali z počtu prejazdených kilometrov a straty, ktorú produkuje dopravca. „Ak by tento kľúč zvolili aj pri MAD, dostali by sme pre Nitru 29,1 milióna,“ počíta Lačný.
Keďže u prímestskej dopravy brali poslanci do úvahy aj stratu dopravného podniku, Nitra sa opäť ocitla v nevýhode. „Je paradoxné, že by sme dostali viac, keby sme vyrábali väčšiu stratu. Pri výkone necelých 12 miliónov kilometrov je však naša strata iba 11,2 milióna korún. Nové Zámky majú pri 14 miliónoch kilometrov stratu až 25,5 milióna. A tak sme my dostali na prímestskú dopravu vyše 43 miliónov a Nové Zámky až 60,2 milióna korún...“
Situáciu v mestskej autobusovej doprave vidia predstavitelia nitrianskej SAD kriticky. „Na tento rok nám vychádza strata 54 mi-
liónov. Ak dostaneme štátnu dotáciu iba 19,5 milióna, pravdepodobne v júni skončíme.“ Znepokojuje ich aj fakt, že SAD nemá dodnes podpísanú zmluvu vo verejnom záujme s objednávateľom mestskej autobusovej dopravy. V minulých rokoch ním bolo vždy Mesto Nitra, teraz však primátor zmluvu podpísať odmietol. Zo zákona totiž musí objednávateľ vykryť dopravcovi stratu pri prevádzkovaní MAD. Peniaze na tento účel dostal od štátu samosprávny kraj. Preto by mal podľa primátora zmluvu podpísať jeho predseda. Ten má však na vec úplne opačný názor.
„O stanovisko k tomuto problému sme požiadali ministerstvo dopravy. Odpoveď sme zatiaľ nedostali,“ hovorí Juraj Kusý. Rovnako je neznáme, kto uhradí stratu nitrianskej MAD. „Mesto Nitra pre nás na prvý polrok vyčlenilo 6 miliónov korún, to však na prevádzku MAD nestačí. Cestou zdražovania lístka ísť nechceme, znamenalo by to odliv cestujúcich. Na jún preto plánujeme niekoľkodňové odstavenie MAD pre výstrahu. Veríme, že to niekde nájde odozvu,“ dúfa Ivan Lačný.
O hroziacom kolapse hovorí aj viceprimátor Nitry Miloš Dovičovič. „Kľúč, na základe ktorého poslanci NSK rozhodli o rozdelení dotácie, je umelo vytvorený. Napríklad Komárno, ktoré má v porovnaní s Nitrou objem mestskej autobusovej dopravy len 5 percent, dostane z balíka štátnych peňazí až 16 percent. Voči Nitre je to diskriminačné.“ Ešte väčšia je diskriminácia Nitry v porovnaní s niektorými krajskými mestami – napríklad Prešov dostal na MAD priamo v štátnom rozpočte vyše 101 miliónov, Banská Bystrica 83 a Žilina 90 miliónov! Na situáciu už dlhodobo poukazujú predstavitelia krajskej aj mestskej samosprávy, k náprave však neprišlo.
MiriamHojčušová