Podľa § 11 ods. 1) písm. h zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve Vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov do kompetencie zastupiteľstva patrí zriaďovať, zakladať, zrušovať a kontrolovať právnické osoby samosprávneho kraja. Uznesením č. 56/2002 zo dňa 1. júla 2002 Zastupiteľstvo Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) schválilo zriaďovateľskú listinu Základnej umeleckej školy (ZUŠ) Jozefa Rosinského v Nitre v zriaďovateľskej pôsobnosti NSK.
Následne bol riaditeľkou ZUŠ predložený delimitačný protokol NSK. Na základe uznesenia Zastupiteľstva NSK č. 56/2002 a delimitačného protokolu bola u majetku, ktorý spravovala ZUŠ, vykonaná v katastri nehnuteľností zmena vlastníka – z vlastníctva štátu na vlastníctvo NSK. (V zmysle zákona bol analogický postup aplikovaný aj v B. Bystrici či v Bratislave). Týmto istým spôsobom boli delimitované aj Ponitrianske múzeum a Krajská knižnica K. Kmeťku, ktoré sú krajské prakticky len názvom, lebo gro činnosti vykonávajú pre obyvateľov mesto, a zároveň sídlia v mestských priestoroch - NSK platí mestu nemalý prenájom. Predstavitelia mesta Nitra sú však pobúrení len zo základnej umeleckej školy. Pozornému čitateľovi nemôže uniknúť skutočnosť, že ZUŠ má lukratívne budovy, múzeum a krajská knižnica sú len v prenájme.
Mesto Nitra vraj z finančných dôvodov ruší základné školy, a to aj kvôli dotácii čo i len 200-tis. Sk. Pre informáciu uvádzam, že náklady na Mestskú políciu za 6 rokov vzrástli o 10 mil. Sk (mestský ples pod záštitou Eduarda Kukana stál Mesto „len“ 450-tisíc).
S prechodom ZUŠ pod zriaďovateľskú pôsobnosť Mesta vážne hrozí ZUŠ likvidácia pre nedostatok peňazí. Overená prax hovorí, že uvedené budovy bude Mesto „musieť“ predať. Táto skutočnosť evokuje asociáciu, že vedeniu Mesta nejde o prevádzku ZUŠ, ale o jej majetok!!! Pre informáciu uvádzam, že vedenie ZUŠ ako i rodičia detí navštevujúcich umeleckú školu s prevedením ZUŠ do správy Mesta nesúhlasia.
Pán primátor Vítek by sa mal viac angažovať a byť úspešnejší u svojich politických súputníkov pri zabezpečovaní investícií na podporu MHD tak, ako Žilina, Banská Bystrica, Prešov, Bratislava či Košice. Viac by sa mal angažovať aj pri zriadení priemyselného parku, pri napojení mesta elektrifikovanou železnicou (okrem Nitry sú napojené všetky krajské mestá). Mesto Nitra je riadené tak, že prišlo o potencionálnu investíciu do obchodu v jeho južnej sekcii, a tým aj k sproblematizovaniu napojenia rýchlostnej komunikácie R1 na vytýčenú trasu v úseku od Nitry po hranicu Banskobystrického kraja.
Ja sa pýtam vedenia Mesta a primátora Víteka, či vie doložiť písomné stanoviská o tom, že razantne obhajovalo záujmy Mesta vo vyššie uvedených záležitostiach, čo naopak predseda NSK Milan Belica vie bez akýchkoľvek pochybností dokumentovať. Pýtam sa, či mu naozaj nejde o to, aby sa ZUŠ rýchlo dostala pod majetkovú správu Mesta s veľmi problematickou budúcnosťou (pretože mestá a obce majú podstatne menší ekonomický potenciál udržať pri živote takéto na financie náročné školské inštitúcie), aby sa dostala do likvidácie pre nedostatok finančných prostriedkov a majetok by sa odpredal.Ing. Ján Kovarčík, riaditeľ NSK
(autor je zároveň poslancom Mestského zastupiteľstva vNitre)