„Dopravná výkonnosť cesty I/65 v úseku Nitra – Kolíňany je už v súčasnosti prekročená. V úseku Kolíňany – Olichov sa tak stane v roku 2006. Navrhované bezpečnostné opatrenia strácajú svoju účinnosť a opodstatnenosť po roku prekročenia kapacity cesty. Preto je potrebné vybudovať novú štvorpruhovú, smerovo rozdelenú rýchlostnú komunikáciu,“ konštatoval dopravný inžinier npor. Andrej Sitkey na minulotýždňovom rokovaní, ktoré sa konalo na nitrianskom okresnom dopravnom inšpektoráte.
Bolo reakciou na petíciu, ktorú vo februári zaslali starostovia obcí združených v Požitavskom regionálnom združení premiérovi Mikulášovi Dzurindovi. Žiadajú riešiť kritickú situáciu na úseku cesty prvej triedy I/65 medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorá je známa ako cesta smrti. Premiéra vyzvali, aby vláda vyčlenila finančné prostriedky na urýchlené vybudovanie novej rýchlostnej komunikácie. Zároveň žiadajú, aby boli na ceste I/65 vykonané opatrenia, ktoré zabezpečia ochranu zdravia a životov účastníkov cestnej premávky. Hoci dopravní policajti vykonávajú na ceste smrti zvýšený dohľad, nemôže to nahradiť stavebné úpravy. Ich realizácia však nepatrí do kompetencie dopravného inšpektorátu – všetko stojí na peniazoch, a o tých rozhoduje niekto úplne iný.
Podľa informácií, ktoré nám poskytli na ministerstve dopravy, sa má s budovaním novej rýchlostnej komunikácie začať až v roku 2007, výstavba vraj potrvá 3-4 roky. R1 by mala len čiastočne využiť súčasnú cestu, väčšinou pôjde v novej trase, jej dĺžka bude 31,597 km. „Bude o 4,291 kilometra kratšia, s menším počtom križovatiek a napojení ciest 3. triedy ako má cesta I/65,“ upresnil npor. Sitkey.
Aj stavebné úpravy súčasnej cesty sú zatiaľ iba na papieri. Štúdia bola vypracovaná ešte v roku 2002, na realizáciu sa však nenašli peniaze. Až tento rok by mala konečne prísť na rad úprava križovatky pri Tesárskych Mlyňanoch. Potom majú nasledovať križovatky pri Beladiciach a Kolíňanoch - žiaľ, tento rok to už zrejme nebude. V štúdii sa hovorí aj o premiestnení autobusových zastávok z cesty smrti na komunikácie nižších tried.
„V miestach so značným stúpaním je vhodné doplniť jazdné pruhy pre pomalé vozidlá. Uvažuje sa aj o „zaslepení“ pripojenia miestnych a obslužných komunikácií na cestu 1/65 v katastri Beladíc a Kolíňan. Vo Volkovciach, časť Olichov, je potrebné dobudovať chodníky. Na vybraných miestach, kde je vyznačený zákaz predchádzania, sa osadia reflexné prvky. Súčasťou plánovaných opatrení je aj odstránenie nepovolených stavieb (reklamné zariadenia a pomníky) v ochrannom pásme cesty,“ informoval nás kpt. Pavel Beňo.
Starostovia obcí pri ceste smrti dúfajú, že sa veci konečne pohnú. V opačnom prípade hrozia protestnými akciami, ktoré budú mať dôsledky na plynulosť cestnej premávky. - mh-