Nitrianska SAD nemá na tento rok stále podpísanú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme, na základe ktorej v Nitre zabezpečuje mestskú autobusovú dopravu (MAD). Doriešené nie je ani jej financovanie. Reálne hrozí, že spoje čaká ďalšia redukcia.
V minulosti uvedenú zmluvu so SAD vždy podpísalo Mesto Nitra. Prevzalo tým na seba aj zákonnú povinnosť hradiť straty, ktoré vzniknú prepravcovi v mestskej autobusovej doprave. Sčasti ich pokryla štátna dotácia. V porovnaní s inými krajskými mestami bola veľmi nízka, tento rok však nie v štátnom rozpočte priamo pre Nitru vyčlenená žiadna. Mesto je odkázané na to, čo mu „odklepnú“ poslanci Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK). Práve krajská samospráva totiž dostala od štátu balík peňazí na dopravu, z ktorého by sa malo ujsť aj pre nitriansku MAD.
Primátor Nitry Ferdinand Vítek v tejto súvislosti skonštatoval, že by mal tohtoročnú zmluvu so SAD uzatvoriť samosprávny kraj. „Ja môžem zo zákona podpísať iba zmluvu vo výške dotácie, a tá je nulová. Podpísať teda môžem len zmluvu s nulovou stratou. SAD však deklarovalo stratu 50 miliónov korún, ktorú zo zákona musí objednávateľ vyrovnať. Keďže NSK dostal financie, myslím si, že by mal zmluvu podpísať on – v takom prípade bude objem dopravy väčší ako je schopné zabezpečiť Mesto,“ argumentoval Vítek.
Predseda NSK Milan Belica dá uvedený problém preveriť právnikom. Nechce, aby si ho samosprávy medzi sebou pohadzovali ako horúci zemiak - ani jedna zaň pritom nemôže. „Problém nespočíva v tom, kto podpíše zmluvu s dopravcom, ale v tom, že štátna dotácia nepokrýva reálne potreby,“ reaguje nitriansky viceprimátor Miloš Dovičovič. Upozorňuje, že nech zmluvu so SAD podpíše ktokoľvek, Nitrania budú vždy spájať mestskú autobusovú dopravu s mestom. „Preto treba hľadať také riešenie, aby bola zachovaná v maximálnom rozsahu.“ Ďalšia redukcia by sa tvrdo dotkla občanov, ktorí prišli o niekoľko spojov už vo februári. Zrušené boli tie najmenej efektívne. SAD totiž musela z finančných dôvodov znížiť výkony na tento rok až o 200-tisíc kilometrov. Stalo sa tak po dohode s Mestom, ktoré dokonca už schválilo zo svojho rozpočtu aj 8,3-miliónovú dotáciu pre vykrytie časti straty na rok 2004. Dovičovič upozornil, že ak primátor nakoniec zmluvu s dopravcom nepodpíše, mali by poslanci uznesenie zrušiť. Zároveň stratia právomoc rozhodovať o cestovom poriadku.
Ako sme už spomenuli, Nitra je dlhodobo pri prideľovaní financií na MAD diskriminovaná. Tento rok dostal celý samosprávny kraj na prímestskú aj mestskú dopravu 144 miliónov korún, z toho na MAD (v celom kraji) by malo ísť 38,7 miliónov. Pre porovnanie: len mesto Prešov získalo zo štátneho rozpočtu vyše 101 miliónov, Banská Bystrica 83 a Žilina 90 miliónov. „O situáciu sa dlhodobo zaujímam, opakovane som písal na ministerstvo dopravy aj financií. Navzájom sa na seba vyhovárajú, že oni o rozdelení dotácií pre samosprávy nerozhodli. Už ma to prestáva baviť. Na Slovensku je preferovaných päť miest a niet toho, kto je za to zodpovedný,“ kritizuje Belica.
Netají, že okolo rozdelenia balíka na dopravu, ktorý dostal samosprávny kraj, vznikla veľmi tvrdá diskusia vo finančnej komisii. Poslanci o konkrétnych číslach zatiaľ nerozhodli, hoci sa mali pôvodne touto témou zaoberať už minulý pondelok. Predbežne sa hovorilo, že má MAD Nitra dostať 28 mi-
liónov (potrebovala by údajne 50 mil.). Koľko však pre ňu zastupiteľstvo NSK skutočne schváli, je zatiaľ neznáme. Milan Belica predpokladá, že sa o tom bude rokovať v apríli.
MiriamHojčušová