Starostovia obcí združených v Požitavskom regionálnom združení zaslali vo februári petíciu premiérovi Mikulášovi Dzurindovi. Žiadajú riešiť kritickú situáciu na úseku cesty prvej triedy I/65 medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorý je neslávne známy ako cesta smrti. Premiéra vyzvali, aby vláda spravodlivo vyčlenila financie na urýchlené vybudovanie novej rýchlostnej komunikácie. Zároveň žiadajú, aby boli na ceste I/65 prijaté opatrenia (vrátane zníženia rýchlosti), ktoré „zabezpečia ochranu zdravia a životov účastníkov cestnej premávky“. V opačnom prípade starostovia hrozia protestnými akciami, ktoré budú mať negatívne dôsledky na plynulosť premávky.
„Už je načase, aby náš kraj dostal peniaze na odstránenie cesty smrti,“ súhlasí so starostami predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Na vybudovanie novej rýchlostnej komunikácie R1 si však ešte budeme musieť počkať. Jej trasa je už síce nakreslená, no s majetkovo-právnym vysporiadaním pozemkov sa ani nezačalo! Potvrdil nám to Viliam Žák, riaditeľ investičnej výstavby Slovenskej správy ciest v Bratislave. Uviedol, že začiatok výstavby sa predpokladá na roky 2007-2008. Trvať by mala 3-4 roky, všetko vraj záleží od financií. Ružovo nevyzerá ani realizácia stavebných úprav na ceste 1/65, ktoré majú zvýšiť jej bezpečnosť. Existujú len na papieri. Tento rok sa zatiaľ uvažuje iba s vybudovaním jediného odbočovacieho pruhu - na križovatke pri Tesárskych Mlyňanoch. „Dali sme to do návrhu, rozhodne o ňom ministerstvo dopravy,“ povedal nám Viliam Žák.
Rýchlostná komunikácia R1 skráti jazdu z Nitry do Zlatých Moraviec takmer o päť kilometrov. Súčasnú cestu prvej triedy bude kopírovať iba z minimálnej časti. „Technická štúdia „er jednotky“ bola vypracovaná ešte v roku 1998. Pôvodne sa uvažovalo aj nad alternatívou prebudovať súčasnú cestu na štvorprúdovú komunikáciu. Jej výškové rozdiely a zákruty sú však pre R1 nevyhovujúce,“ informoval nás dopravný inžinier npor. Andrej Sitkey z Okresného dopravného inšpektorátu v Nitre. Dodáva, že samozrejmosťou na R1 sú odbočovacie, pripájacie pruhy a mimoúrovňové križovatky.
Úsek cesty medzi Nitrou a Zlatými Moravcami patrí k najkritickejším na Slovensku. „V rokoch 1996-2003 sa tu stalo 1785 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 56 osôb, 95 sa zranilo ťažko a 424 ľahko,“ upresňuje Sitkey. MiriamHojčušová