„Ako profesionálny hasič – záchranár musím povedať, že zavedením nového čísla tiesňového volania 112 občan zatiaľ nezískal nič, skôr stratil. A spolu s ním sme stratili aj my, záchranári, to najdôležitejšie, s čím neustále bojujeme – čas,“ kritizoval riaditeľ Okresného riaditeľstva hasičského a záchranného zboru v Nitre Jozef Zelenka. Stotožnil sa s ním aj riaditeľ fakultnej nemocnice Viktor Žák. O probléme hovorili na piatkovom zasadnutí bezpečnostnej rady Nitrianskeho okresu, ktorá sa zišla na svojom poslednom tohtoročnom rokovaní.
Linka 112 je známa v celej Európe, u nás funguje od júla. Zvoní na koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému na krajských úradoch. Tie ale zatiaľ nie sú technicky vybavené tak, aby poslali rovno do terénu záchranárske zložky. Volajúceho preto len prepoja podľa potreby k hasičom, zdravotníkom či policajtom. Človek v núdzi tak musí opakovane vysvetľovať, čo sa stalo. Prichádza k predlžovaniu času prijímania tiesňového volania.
V Nitre - v priestoroch hasičskej stanice - pritom už dlhšie existuje integrované operačné stredisko, kde vedľa seba sedia operátori hasičov a zdravotníckej záchrannej služby. Podľa Viktora Žáka by bolo ideálne, keby u nich okrem liniek 150 a 155 zvonila aj stodvanástka. Žiadne zbytočné prepájanie hovorov by potom nebolo potrebné. Hasiči a zdravotníci okrem toho už tri roky spolupracujú aj pri samotných výjazdoch - sanitka RZP štartuje priamo z hasičskej stanice. Dôvodom na takúto integráciu bol práve časový faktor. Veď o záchrane ľudského života neraz rozhodujú sekundy. „Z tohto pohľadu sa nám zdá koordinačné stredisko na krajskom úrade ako niečo nadbytočné. Tie peniaze sa mohli investovať do dobudovania našich centier,“ povedal Žák.
Jozef Burák, vedúci odboru civilnej ochrany na nitrianskom krajskom úrade, si nedostatky súčasného stavu uvedomuje. Hovorí však, že je linka 112 v skúšobnej prevádzke a celý systém sa postupne technicky vylepšuje. Plusom sú podľa neho aj operátori, ktorí ovládajú jazyky, takže sa dorozumia s cudzincami. Uviedol, že v budúcnosti budú priamo na krajskom koordinačnom stredisku sedieť aj zástupcovia jednotlivých záchranárskych zložiek.
Jozef Burák netají, že v minulosti zazneli aj hlasy, aby sa so spustením systému počkalo. No napokon sa skúšobná prevádzka začala už v júli. Po jej vyhodnotení sa pripravuje novelizácia zákona, ktorá má odstrániť nedostatky. Prvá etapa integrovaného záchranného systému má byť dobudovaná do roku 2007, druhá až do roku 2012.
Linka 112 má od svojho začiatku problémy s obrovským množstvom neoprávnených volaní, ktorých je viac ako 90 percent. Len v priemere päť zo sto volajúcich hľadá na tomto čísle pomoc. Osobám, ktoré zbytočne blokujú tiesňovú linku, hrozí pokuta päťdesiattisíc korún.
Miriam Hojčušová