Novú tiesovú linku 112, ktorá funguje od 1. júla, udia zneužívajú. Mnohí si vôbec neuvedomujú, že im za to hrozí pokuta až do pä-desiattisíc korún.
„Zo 4300 volaní, ktoré sme zaznamenali od 1. do 4. júla, bolo len 91 oprávnených. Napríklad za posledných 24 hodín telefonovalo na stodvanástku až 1268 udí, pomoc z nich potrebovalo 29. Išlo o zdravotné ažkosti, požiare, krádež, nehodu aj vytopenie po daždi,“ informoval nás v piatok Jozef Burák, vedúci odboru civilnej ochrany na nitrianskom krajskom úrade. Úplne prvé oprávnené volanie zaznamenali operátori 1. júla o 6.40 hodine – z Komárna im hlásili vykradnuté auto.
Viacerí si chceli na linke 112 objedna taxík. Zrejme z recesie tvrdili, že sú v tiesni a potrebujú sa dosta domov. Našli sa aj takí, o sa pýtali na presný as (ten kedysi naozaj na stodvanástke hlásili) alebo na informácie o telefónnych íslach. V slúchadle zneli aj vtipy, staršia pani ítala do telefónu nejaký text. Volala vraj asi štyrikrát po sebe, hoci ju operátori upozornili, že blokuje tiesovú linku, ktorá slúži uom v núdzi.
Stodvanástka zvoní na koordinanom stredisku integrovaného záchranného systému, ktoré sa nachádza na každom krajskom úrade. Keže ich technické vybavenie nie je v súasnosti na takej úrovni, aby mohli priamo vysla záchranárov do terénu, telefonát vyhodnotia a prepoja ho k hasiom, zdravotníkom alebo na políciu. Prichádza tak k predlžovaniu asu prijímania tiesového volania. udia však môžu naalej vola záchranárov aj priamo – na známe linky 150, 155 a 158. MiriamHojušová