„Zdá sa mi efektívnejšie kúpi Dražovanom osobné autá, pretože to budú menšie výdavky ako dopláca na mestskú autobusovú dopravu,“ povedal primátor Ferdinand Vítek v súvislosti so stratou, ktorú má Slovenská autobusová doprava (SAD) v Nitre na linke íslo štyri. Za prvý štvrrok išlo o sumu vyššiu ako 882-tisíc korún.
Takmer rovnako stratová je aj linka íslo pä (881-tisíc korún), ktorá ide do Ivanky pri Nitre. Nasledujú „dvadsapäka“ so štvrronou stratou 785-tisíc (Wilsonovo nábrežie – Lieebný ústav Zobor) a „trid-sajednotka“ so stratou 533-tisíc (Klokoina – Parkové nábrežie). Väšina ostatných liniek je tiež v mínuse, no podstatne menšom. Ziskové sú v celej Nitre iba tri: íslo 32 (534-tisíc), 24 (497-tisíc) a 2 (79-tisíc korún).
Primátor uviedol, že bude o riešení situácie na najstratovejších linkách rokova s SAD. Zaznel aj návrh, aby boli zrušené, nakoko slúžia len úzkemu okruhu udí. Poslanec Daniel Balko poznamenal, že by Mesto mohlo vyhlási na ich prevádzkovanie verejnú súaž, „možno by potom strata nebola až taká veká“.
Stratu, ktorá vyplýva zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, je povinné vykry Mesto ako objednávate. Tento rok ide predbežne o šes miliónov. Kým ešte vlani umožoval zákon aj takzvané „iné vyrovnanie“ (Mesto napríklad zakúpilo autobus), teraz sa jasne hovorí o peniazoch. Okrem toho už treba uhradi celú statu, nestaí len jej as ako v minulosti. Poslanci preto schválili na uvedený úel zálohu vo výške tri milióny korún. Po polronom zútovaní rozhodnú o druhej polovici sumy. Ak by Mesto neposkytlo dotáciu v požadovanej výške, dopravca bude požadova zníženie prepravných výkonov.
Ako uviedol dopravný námestník SAD Ivan Laný, so zvyšovaním cestovného sa vraj tento rok neuvažuje. Zachovaná by mala zosta aj 50-percentná zava pri prestupe na iný autobus do 40 minút, ktorú umožuje ipová karta. Miriam Hojušová