Osobná doprava na štyroch regionálnych železniných tratiach v Nitrianskom kraji bude od polovice júna obnovená. Vlaky na nich nejazdia od februára.
Ide o trate Úany nad Žitavou – Zlaté Moravce, Šaa – Neded, Levice – Štúrovo a ata – Šahy. Nitriansky samosprávny kraj presadzuje, aby sa v budúcnosti obnovil aj spoj medzi Lužiankami a Kozárovcami. Ten zostal úplne bez náhrady, namiesto vlakov tu nejazdia ani autobusy. Iná je situá-cia medzi spomínanými Úanmi nad Žitavou a Zlatými Moravcami, na ktorú SAD Nitra „nasadila“ niekoko autobusových spojov. Náhradnú dopravu vykonáva na základe objednávky Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK). Tá sa teraz zrejme skoní.
Ako uviedol na rokovaní v Nitre minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovi, na Slovensku bude obnovených celkom devä železniných lokálok. Aby sa tak mohlo sta, bude redukovaná frekvencia niektorých spojov na hlavných tratiach. Týka sa to aj vlaku, ktorý premáva v sobotu medzi Novými Zámkami a Nitrou.
Ak by štát nenašiel riešenie, uvažoval samosprávny kraj nad inou alternatívou. Ako nám prezradil jeho predseda Milan Belica, o prevádzkovanie zrušených lokálok prejavilo záujem niekoko súkromných investorov. Najvážnejším je slovenská spolonos s trinásronými skúsenosami v nákladnej železninej doprave.
Na stretnutí s ministrom rokovali predsedovia samosprávnych krajov aj o cestách druhej a tretej triedy. Ich správa a údržba totiž prejde od januára 2004 pod vyššie územné celky. Presunú sa pod ne aj strediská Slovenskej správy ciest. Minister už vydal moratórium na predaj ich majetku. Poda Milana Belicu by mohli od budúceho roka fungova ako akciové spolonosti.
V Nitrianskom kraji máme 2150 kilometrov ciest druhej a tretej triedy. Asi tridsa percent je vo vemi zlom stave. Podobná je situácia aj v ostatných astiach Slovenska. Ministerstvo preto oproti minulému roku navýšilo financie na údržbu o 500 miliónov korún. Vylenilo ich z prostriedkov na výstavbu dianic. Koko sa ujde nášmu kraju, je zatia neznáme.
Problémom sú aj pozemky pod cestami - majetkovo vysporiadaných je zatia iba dvanás percent. Ide o dlhodobý proces, ktorý sa od januára presunie na plecia samosprávnych krajov. „V každom kraji existuje pôda neidentifikovatených vlastníkov. Navrhol som, aby z nej bola výmerom ministerstva vylenená as, veká ako plocha ciest. Majetkové vysporiadanie by sme tak mohli rieši zámenou pozemkov,“ informoval nás Belica. Miriam Hojušová