Manželia Daršan a Tibor Geljenoví majú v Andovciach nealeko Nových Zámkov tibetskú duchovnú školu. Povolenie na u im dal dalajláma, hlava tibetskej budhistickej cirkvi, ke boli na návšteve na alekom východe. Dostali aj uitea v osobe dánskeho lámu, ktorý ich navštevuje raz do roka.
„Trinás rokov som sa venoval udovému lieitestvu. Zistil som, že udí oraz viac trápia psychické problémy a chcel som im pomôc,“ hovorí Tibor Geljen, ktorý naposledy pracoval ako mestský policajt. V miestnosti s orientálnou výzdobou a soškami, ktoré pripomínajú masívne zlato, hovorí o svojich kresanských koreoch. Tibetský budhizmus poda neho nie je iba náboženstvom, ale aj psychológiou, lieitestvom, vedou a filozofiou. „Istá dánska psychologika využíva jeho psychologickú as,“ zdôrazuje.
V miestnosti ich domu je farebná svätya do tvaru písmena U. Pastvou pre oi je bohato zdobený oltár, v ktorom má každý predmet svoju symboliku. Tam ráno i veer obaja meditujú. Meditácia je zahbenie sa do vlastného vnútra. Má udrža na uzde myšlienky, ktoré má lovek asto rozhárané. Ke má oddychova, myslí na to, o nestihol urobi vera a o musí urobi zajtra. Meditácia sa dá dosiahnu napríklad koncentráciou na svoje dýchanie. „Utíši emócie a naplno prežije prítomnos. lovek má tak spozna svoje kvality a oslabi negatívne vlastnosti. Centrum nie je založené na náboženskej viere. Meditácia má oporu v sebe samom, kým modlitba ju hadá v bohu,“ hovorí Daršan a nalieva do misky ovocný aj. Na stole horí svieka tvaru lotosového kvetu, voajú vonné tyinky a zneje hlboká monotónna hudba. Kúsok od symbolu draka visí na stene obrázok svätej Rity, ktorý tam nechal katolícky kaz.
Vo svätyni majú Geljenovci svoje stále miesto. Nohy prekrížia do tureckého sedu, prikryjú sa meditanou šálou. Pri meditácii im obas pomáhajú rituálne predmety – bubon, inely, zvonek. Obaja sú vegetariáni, doobeda konzumujú iba ovocie, poobede nízkotunú stravu rastlinného pôvodu. Držia aj pôst, poas ktorého pijú ovocné a zeleninové šavy.
Centrum sa do obce presahovalo z Nových Zámkov. Kurzy navštevujú udia z celého Slovenska. Po veeroch sa zastavujú ženy z dediny – na cvienie taj í. „Uia nás správne dýcha a relaxova,“ hovorí o úinkoch starostova sekretárka.
„Nenechám sa už unies emóciami. Dokážem by pokojná v hocijakých životných situáciách, na autobusovej zástavke alebo na daovom úrade,“ hodnotí prácu na sebe bývalá uiteka Daršan, ktorá sa s Tiborom zoznámila ako pacientka s udovým lieiteom.
- bej -