„Žiaci sú ako vymenení, zaali si prináša domáce úlohy, pomaly sa chcú ui aj cez prestávky,“ rozhovorila sa nadšene Zuzana Schlo-sserová, prvá rómska asistentka, ktorá v decembri zaala skúšobne pôsobi na Základnej škole na Vajanského ulici v Nitre.
„Certifikát rómskeho asistenta si prevzala 15. januára a už v utorok oficiálne zane s výkonom roného uiteského povolania,“ informoval nás Ivan Runák, riadite školy. V prvej triede tu majú 25 prváikov, z toho jedenás detí je rómskeho pôvodu. Najväším problémom je, že väšina z nich doma rozpráva vlastným náreím a v škole sa potom nevedia vyjadrova po slovensky. „Aj to bol jeden z dôvodov vyhadania pomoci rómskej asistentky, ktorá by nám mala pomôc predovšetkým v oblasti prístupu k deom,“ dodáva Runák.
Získali ju z podnetu Vincenta ervea z Nadácie Škola dokorán pôsobiacej v Žiari nad Hronom, kde postupne pripravili 239 rómskych asistentov. Pôsobi budú po celom Slovensku. Úkony s ich finanným ohodnotením preberá Zväz mladých Rómov Slovenska, ktorý získal peniaze z Európskej únie.
„O projekte rómsky asistent som sa dozvedela po presahovaní z Bratislavy do Nitry. Myšlienka pomáha rómskym deom ma zaujala aj z dôvodu, že sama pochádzam z tejto komunity,“ hovorí Zuzana Schlosserová. Je absolventkou Stredného odborného uiliša spojov s maturitou a takmer desa rokov pracovala na poštovej priehradke v Slovenskej pošte. Ako nezamestnaná prišla po rekvalifikanom kurze práve na ZŠ Vajanského. Navštevuje ju totiž vea detí rómskeho pôvodu.
„Chcem si tiež overi, ako takáto pomoc vyzerá v reálnom živote. Verím, že dobrú spoluprácu nadviažem aj s riaditeom školy i ostatnými pedagógmi. Neakám, že všetko pôjde rýchlo, radšej nech to ide pomaly, krôik za krôikom. Deti sú ešte tvarovatené, dá sa s nimi vea urobi. Záleží na tom, akú psychológiu si zvolíte, niektoré si vyžadujú individuálny prístup. Tento model je prevzatý z komunitných škôl z celého sveta. Nezáleží na farbe pleti, na vyznaní, cieom je, aby si všetci perfektne rozumeli. Aj my chceme, aby tu vzniklo dobré spolužitie, aby deti chodili do školy s radosou, necítili sa menejcenné, aby si boli všetci rovní,“ vyznáva sa Zuzana. Deom by chcela pomáha aj iným spôsobom. „Rómske deti nikdy nevideli napríklad Bratislavu, Dunaj, neboli v zoologickej záhrade... Ak sa mi podarí presvedi vedenie školy, urite by stálo za pokus urobi pre ne aj nieo viac, ako je iba vyžadovanie si plnenia domácich úloh. Mohli by sme ich tým motivova, zárove by mali iný pohad na školu.“ Mrzí ju najmä skutonos, že kvôli minimálnej informovanosti je v Nitre zatia jediná, ktorá sa venuje danej problematike. „Pritom podobných škôl s rómskymi demi je tu viac,“ argumentuje.
„Rómske deti pociujú iný vzah k novej uiteke a vidíme, že sa v mnohom zlepšili,“ pridáva sa Margita Jamrichová, ktorá má na starosti práve prváikov. „Niektoré deti majú odklad z povinnej školskej dochádzky, najmä kvôli nezvládnutiu slovenského jazyka. Školu asto zaínajú ako deväroné. Menšie sa nevedia vyjadrova, majú aj reové vady, sú choravé. Aj napriek problémom pri dobiehaní uiva si niektorí rodiia neželali, aby chodili na douovanie. Príchodom rómskej asistentky sa to zmenilo. Myslím si, že bude pre ich vzdelávanie i samotnú školu prínosom.“ Ondrej Sivák