Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Kvôli parným lokomotívam neváhal riskova slobodu

„Parné lokomotívy, to bola sláva. Ja som ich ešte

Pivnica a šatník

ako múzeum

Exponáty pána Vaška dnes zapajú šatník aj pivnicu, stalo sa z nich malé múzeum. Na stenách visí viac ako dvestopädesiat výrobných štítkov (najstarší je z roku 1896), dopajú ich dobové píšaly, lampáše, manometre...

„Koko som sa kvôli nim nachodil po kovošrotoch,“ spomína si zberate na asy, ke sa likvidovali parné lokomotívy. Neváhal vtedy vycestova ani do iech. Prinesený kúsok si potom doma vlastnorune zreštauroval.

Neodolal ani vláikom. as z nich je vystavená na chodbe panelákového bytu. „Deväde-siat percent modelov zodpovedá reálnej skutonosti, jazdili v pädesiatych až osemdesiatych rokoch. Napríklad v Rumunsku i Bulharsku sa niektoré používajú dodnes,“ vysvetuje Vojtech Vaško.

Skryť Vypnúť reklamu

„V Prahe vyjde teraz jedna takáto lokomotíva aj pätnástisíc eských korún. Ja som za u dal pred pätnástimi rokmi sedemstopädesiat,“ ukazuje nám jeden zo svojich vzácnych modelov.

Pýchou nitrianskeho zberatea je aj viac ako pätisíc farebných diapozitívov a trinás albumov, plných fotografií našich i zahraniných vlakov. Viaceré zábery urobil osobne a neváhal pri tom riskova. „Za komunistov nebolo dovolené foti na železnici. Mal som kvôli tomu problémy, veakrát ma za to naháali. eskí kolegovia boli dokonca dva dni „zabásnutí“, filmy museli znii,“ spomína si.

Zbierku dopajú odznaky, známky s tematikou železníc a asi tridsiatka videokaziet, ktoré si pán Vojtech priviezol z Prahy. Zvenené sú na nich parné lokomotívy, ktoré už dnes jazdia len pri špeciálnych príležitostiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Exponáty za peniaze

zberate nevymení

Ku každému exponátu viažu zberatea spomienky, presne si pamätá, ako, kde a kedy ho získal. „Za všetkým bolo treba ís, ni za mnou neprišlo samo. Manželka by bola dnes najradšej, keby som to predal. Ale ja by som sa toho nevedel vzda.“

Niektoré tabuky z parných lokomotív majú hodnotu aj tri-štyritisíc korún. So súasnými sa vraj nedajú ani porovna. „Dnes už tomu výrobca nevenuje takú pozornos, ani o do kvality ani estetiky. Namiesto bronzu a železa sa používa obyajný tenký plech. Nie je to už ono, parné lokomotívy mali väšie aro. Posledný typ bol u nás vyrobený v roku 1957 v Škodovych závodoch.“

Parné mašinky boli menej zranitené

Parným mašinkám napokon koncom sedemdesiatych rokov navždy odzvonilo. Vojtech Vaško hovorí, že z ekologického hadiska neznamenali také zlo ako jej motorové nasledovníky.

Skryť Vypnúť reklamu

„A boli menej zranitené. Mali jednoduchý prevodový mechanizmus, stailo len trošku oleja, vody, uhlia a išlo to. Iskrenie z ruša sa dalo obmedzi pomocou kropiaceho zariadenia dymnice. Pozdž železnice boli ochranné pásma, kde družstevníci pre istotu nesiali. Pre prípad, že by vietor zaniesol iskru alej, sledovali úrodu pri trati brigádnici,“ vracia sa s nostalgiou do minulosti nitriansky zberate, ktorý vypravuje vlaky zo stanice v Lužiankach. Obas „odpíska“ aj parnej železnike, ide však už iba o historický exemplár, ktorý premáva poas výstav na Agrokomplexe.

Miriam Hojušová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 648
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 443
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 357
  4. Aká je chémia vôní 11 090
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 370
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 805
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 727
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 246
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 760
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 895
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Obchodovali s anabolikami aj tabletkami na sex, polícia zatvárala oči. Bývalý silák dostal 23 rokov

Rozsudok je už právoplatný. Odsúdeným prepadne majetok v prospech štátu.

V kauze boli odsúdení štyria muži a jedna žena.

Mestský kúpeľ otvoria zajtra ráno, radšej sa objednajte

Dovnútra sa naraz dostane len šesť ľudí.

Poradňa sídli na Kúpeľnej 4, tel. 0948 228 633, objednať sa môžete aj mailom na info@sosspotrebitelov.sk.

Poplatok za odpad plánujú v Šali opäť zvyšovať

Za rozvoj už ľudia platiť nebudú, iné zmeny v poplatkoch radnica momentálne neplánuje.

ilustračné foto

Z bývalého školského internátu chcú spraviť zariadenie sociálnej služby

Podnetom k návrhu bol prieskum, ktorý ukázal, že občanom chýba pobytová sociálna služba.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Už ste čítali?