O zameraní a cieoch výstavného projektu „Madona v Slovenskom výtvarnom umení“ nás kurátorka Adriana Hupková informuje textom, ktorý je publikovaný v solídnom katalógu k výstave, nasledovne: „Ide o prvý (skúšobný) projekt Nitrianskej galérie z pripravovaného cyklu výstav pod názvom „Cirkev a umenie“. Cieom projektu je mapova pamiatky so sakrálnou tematikou vytvorené na území Slovenska od najstarších období až po výtvarné diela súasnosti (termín sakrálny znamená: 1. týkajúci sa bohoslužieb, kultu, 2. posvätný).
Som presvedená, že by sme kontroverznú americkú speváku Madonnu (nie Madonu!), ktorá sa v rôznych umeleckých interpretáciách v podobe diel (napr. Jana Želibská, S Madonou v posteli?) „dostala“ na túto výstavu, sotva vedeli zaradi do avizovanej ikonografickej (obsahovej) orientácie. Myslím si, že návrhy Evy Filovej na obaly mlieka s rôznymi názvami, medzi inými „Mliene pokušenie“ (dielo reprodukované aj v katalógu) s motívom ženy s odhaleným silikónovým poprsím ako vystrihnutým z erotického asopisu, nie práve najvýstižnejšie interpretujú hlavnú tému výstavy. Pomerne cynický a paradoxný sa môže zda akovný list Nitrianskej galérie na poslednej strane katalógu adresovaný o.i. Farskému úradu v Marianke a Biskupskému úradu v Nitre za zapožianie niektorých diel.
Diela niektorých vystavujúcich súasných slovenských výtvarníkov nevyjadrujúcich sa v tomto prípade k pôvodnému proklamovanému zámeru výstavy, alebo skôr programovo deformujúcich a vulgarizujúcich sakrálne umelecko-historické chápanie pre Slovensko svojím posolstvom tak významnej mariánskej tematiky (ako príklad uveme diela napr. Michala Murína i Stana Bubána, pôsobiace na tejto výstave jednoznane nevhodne), možno majú svoju výtvarnú hodnotu v rámci svojho druhu, v rámci iného umeleckého kontextu. O ich „úpadkovosti“ i „neúpadkovosti“ by sa dalo dlho diskutova, ako aj o tom, i je Nitra viac alebo menej konzervatívna ako Bratislava (myslím si však, že pojem sakrálny znamená to isté v Bratislave o aj v Nitre a kdekovek inde), a je nepochybné, že adekvátne komparácie a dialógy historických pamiatok a umeleckých diel súasníkov tematicky príbuzných môžu by osožné. Relevantné je to, že zaradeniu jednotlivých umeleckých diel mohol predchádza dôslednejší a citlivejší odborný výber. Adriana Récka,
autorka je historikou umenia