„Je to strašné, aj poas horúav musíme ma pozatvárané okná, inak nás napína na zvracanie,“ týmito slovami komentovala zápach, ktorý sa opakovane „vznáša“ nad Nitrou, obyvateka Krškán. Šíri sa z kafilérie na Krškanskej ulici, ktorú prevádzkuje firma N-Adova. Sažujú sa aj udia z Janíkoviec, Chrenovej, Kalvárie, ermáa, Klokoiny a Starého mesta – záleží od toho, ktorým smerom fúka vietor. Na nitrianskom okresnom úrade, odbor životného prostredia, zvonia denne telefóny. Obyvatelia Horných Krškán dokonca spísali petíciu. Situácia sa však stále nezlepšuje.
„Keby išlo o rozbité okno alebo hluk, dá sa to nafilmova, odfoti i nahra, ale zápach nemám ím preukáza. Iba sná tým, že by si páni z uvedenej firmy postavili domy alebo mali byty v bytovkách v uvedených lokalitách,“ napísal nám Jozef Korec z ermáa. Tvrdí, že ho neznesitený zápach dokonca 21. júna krátko po druhej hodine nadránom zobudil...
Pôjdu štrajkova pred kafilériu?
Do Nitry sa zvážajú kadávery a špecifický rizikový materiál (hlavy hovädzieho dobytka, miecha, mandle, chrbtice, revá a orgány, ktoré nie sú upotrebitené v potravinovom reazci) z celého Slovenska. Denne ide v priemere o 120 ton. Licenciu získala nitrianska firma ešte vlani v júni.
„Práve vtedy sa zaali množi sažnosti,“ konštatuje poslanec František Baláž, predseda výboru mestskej asti (VM) Kalvária. Spolu s alšími vyzval primátora, aby zvolal stretnutie všetkých zainteresovaných – obanov, zástupcov samosprávy, štátnych orgánov a samozrejme firmu. Rokova by spolu mali už vo štvrtok o 10. hodine na mestskom úrade.
Ak sa ani potom veci nepohnú, sú poslanci rozhodnutí pristúpi ku krajnej možnosti: „Urobíme pred N-Adovou verejné protestné zhromaždenie,“ hovorí Baláž. Výbor mestskej asti Dolné Krškany žiada vo svojom stanovisku dokonca postupné obmedzenie prevádzky kafilérie, ktoré by viedlo k jej zrušeniu.
„So zámerom firmy rozšíri linku na zneškodovanie rizikového živoíšneho odpadu, a tým zvýši spracovateskú kapacitu o 100 ton, o ktorom sa teraz rozhoduje, zásadne nesúhlasíme,“ hovorí predsedníka VM Dolné Krškany Helena Palková. Poukazuje, že na 45. strane predloženého zámeru je uvedené, že nepriaznivý vplyv v podobe zápachu sa bude vyskytova „síce len poas niektorých hodín, ale bude sa prejavova v priemere poas 100-120 dní v roku“.
„Mesto je samo proti sebe“
Poda našich informácií dnes nikto z mestskej samosprávy nie je plánovanej rekonštrukcii linky, spojenej s rozšírením kapacity, naklonený. Dôvodom sú obavy z ešte väšieho zápachu aj infekcie. Poda konatea N-Adovy Eugena Árvaya je to paradox – tvrdí totiž, že práve to je cesta k riešeniu súasného problému. „Mesto ide svojím postojom samo proti sebe. Moderná technológia za milióny korún nám stojí na dvore, akáme už len na stavebné povolenie. Žiados sme si podali ešte v marci. Rozšíri plánujeme aj istiku odpadových vôd, ktorá je teraz zaažená. Dezodorizané zariadenie na istenie vzduchu sme stihli zrekonštruova ešte na jar, “ hovorí Árvay. Tvrdí, že vôbec nepôjde o rozšírenie výroby, ale jej skvalitnenie. „Aby sme mohli ís kvôli ochrane životného prostredia na 50-percentný výkon, musíme linku naprojektova na raztoko ton. To neznamená, že sa zvýši množstvo spracúvaného materiálu. Je to aj nereálne, ve stavy hospodárskych zvierat sa na Slovensku znižujú,“ argumentuje.
Subuje, že po rekonštrukcii sa vyrieši aj problém so zápachom. Obvinenia zo šírenia infekcie z rozkladajúcich sa zvierat pri prevoze nepripúša. Poda neho z áut ni nevyteká. „Ide o vodu, ktorá sa na kolesách zachytí, ke prechádzajú cez dezinfekný brod. Pre každý prípad sme však vydali smernicu, na základe ktorej autá nesmú jazdi cez mesto. Už v septembri sa bude dováža z východného Slovenska materiál chladený na 8-9 stupov. Na tento úel tam budujeme prekladisko.“
Zdravie vraj
nie je ohrozené
„Subom firmy neveríme. Nechápeme, preo stále nikto nekoná a dovolí, aby sme museli dopláca na jej podnikateské aktivity,“ hovoria rozhorení Krškanania. „My nemáme právo na istý vzduch?“ – pýtajú sa.
Hoci je zápach akokovek odporný, poda okresnej hygieniky Emílie Sobotkovej nie je pre zdravie škodlivý. Hovorí, že v tomto smere je štátny zdravotný ústav bezmocný, nemá kompetencie.
Zdravie udí nie je ohrozené ani poda Jozefa Daniela z regionálnej veterinárnej správy. Tvrdí, že z áut, prevážajúcich biologický materiál, žiadna infekná tekutina nekvapká: „Každý mesiac to kontrolujeme“. Zápach pri prevoze majú na svedomí rozkladajúce sa telá zvierat. Môžu za to vraj samotní chovatelia, ktorí úhyn nahlásia neraz až po dlhšom ase. Na otázku obanov, preo sa materiál nepreváža v chladených hermeticky uzavretých kontajneroch, reaguje: „Táto predstava je mylná, zo zákona sú schválené aj vozidlá, zatiahnuté plachtou“.
Firma dostala pokutu
Kontroly z nitrianskeho okresného úradu – odbor životného prostredia - pod ktorý kafiléria ako veký zdroj zneistenia patrí, však predsa len dali sažovateom za pravdu. Ešte v januári bola N-Adove udelená pokuta 30 000 korún.
„Zistili sme porušenie zákona o ovzduší. Prevádzkovate neprevádzkoval zdroj v súlade s platnou dokumentáciou, nenahlasoval veterinárnej správe, že museli by spracované asanované suroviny, staršie ako 24 hodín po úhyne. Dezodorizané zariadenie ÖSKO pritom neprevádzkoval tak, aby bol dodržaný jeho základný technicko-prevádzkový parameter, teda výkon odsávania ventilátora. Neprevádzkoval ani všetky projektované súasti istiarne odpadových vôd,“ informovala nás Ing. Edita Máová, odborná pracovníka úseku ochrany ovzdušia.
Firme boli nariadené viaceré opatrenia – niektoré s okamžitou úinnosou, jedno s termínom plnenia do konca roka. Okrem iného by mala v rámci pripravovanej rekonštrukcie technológie a vzduchotechniky zabezpei, aby mohla by celá technológia prevádzkovaná pri zatvorených oknách a dverách.
„Poas vlaajšej kontroly boli pre neznesitený zápach otvorené hlavne z dôvodu nedostatone fungujúcej vzduchotechniky. Na dezodorizané zariadenie pritom neboli napojené všetky miesta vzniku pachových látok. Znamená to, že sa ich as vypúšala do ovzdušia bez predchádzajúceho istenia. Uvedený stav pretrváva dodnes,“ hovorí Ing. Máová. Ide o neskondenzovatené zložky brídových pár, s ktorými sa vraj nepoítalo ani v projektovej dokumentácii, odsúhlasenej v roku 1990 Mestským národným výborom v Nitre. Aj toto by sa malo napravi do konca decembra. „Termín bol prevádzkovateovi urený s ohadom na reálnos jeho splnenia. Rekonštrukcia totiž podlieha pred vydaním stavebného povolenia povinnému hodnoteniu poda zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.“
iastoným riešením stavebná uzávera?
alšie opatrenia súvisia s rekonštrukciou istiarne odpadových vôd, ale aj vozidlami, urenými na zvoz uhynutých zvierat. Poda finanných možností by mali by postupne všetky uzatvorené.
Ak by firma k spomínanej rekonštrukcii nepristúpila teraz, bude musie svoju technológiu zosúladi s platnou legislatívou najneskôr k 1. januáru 2005. Paradoxom je, že dodrža emisné limity pre u nie je ani dnes problém. udské nosy sú však citlivejšie ako ísla...
„Preto je v súasnosti pri výstavbe novej kafilérie doporuená odstupová vzdialenos od obytnej zástavby tisíc metrov. V Krškanoch je to len 200 metrov.“ V uvedenej lokalite by teda už dnes kafiléria vyrás nemohla. Aspo iastoným riešením by poda Ing. Máovej mohla by stavebná uzávera pre obytnú zástavbu. Ale s obanmi, ktorí tu už roky bývajú?
„Nariadi obmedzenie alebo zastavenie prevádzky kafilérie v kompetencii okresného úradu nie je. Za prísne stanovených podmienok, urených v zákone, to môže urobi krajský úrad v Nitre, odbor životného prostredia,“ dodáva Ing. Máová.
Miriam Hojušová