Stratové linky mestskej autobusovej dopravy (MAD) sa v Nitre rušiť ani obmedzovať nebudú. Túto hrozbu sa podarilo odvrátiť navýšením príspevku pre SAD za výkony vo verejnom záujme. Poslanci odsúhlasili, že Mesto prispeje na nákup bezbariérového autobusu polovicou obstarávacej ceny, maximálne však sumou 5 miliónov korún. Financie by malo získať z predaja akcií Supermaxu.
„Mestské zastupiteľstvo v súvislosti s dotáciou požiadalo v mene občanov vedenie SAD, aby zabezpečilo zvýšenie kultúry cestovania a čistotu v autobusoch,“ doplnila hovorkyňa primátora Erika Rusnáková.
Dopravca na tento rok požadoval od Mesta Nitra na vykrytie straty 11,9 milióna korún. Dostal však podstatne menej. Ešte začiatkom roka sa mu ušli dva milióny a pred niekoľkými dňami spomínaný príspevok na autobus. Nahradí vozidlo, ktoré premáva na linke 28 a je už zastaralé.
„Minulý týždeň sme sa s SAD dohodli aj na podpísaní zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme na 2. polrok. Ak by neprišlo k navýšeniu dotácie, jej uzavretie by bolo ohrozené,“ konštatoval vedúci mestského oddelenia dopravy Ján Pánsky.
Ako sme už uviedli, v takom prípade by sa mohlo stať, že sa začne akciová spoločnosť SAD Nitra správať trhovo a bude nútená stratové spoje rušiť. Vodiči na všetkých 36 linkách mestskej autobusovej dopravy vykonali od 16. do 26. marca prieskum, ktorý ukázal, že ziskových je iba desať liniek (najmä čísla 3, 24, 33 a 32).
Najviac stratové sú linky 1, 4, 11, 19, 20, 23, 25, 26 a 27. Dve z nich (1, 25) spájajú zdravotnícke zariadenia – polikliniku, nemocnicu, liečebný ústav. Vo väčšej miere prepravujú starších občanov, kde strata vzniká aj zľavneným cestovným.
Linky 4, 11 a 19 zabezpečujú obslužnosť prímestských častí Párovské Háje, Janíkovce a Dražovce. Linky 20, 27 vedú do Branču, Ivanky a Nitrianskych Hrnčiaroviec. Sú stratové napriek tomu, že uvedené obce finančne prispievajú dopravcovi na výkony vo verejnom záujme, ktoré vykonáva na ich území.
Miriam Hojčušová