Popradská cesta v Nitre je už viac ako šesť rokov v havarijnom stave. Geologický pries-kum ukázal, že bola pri jej budovaní použitá nevhodná zemina. Ak sa nič neurobí, hrozí, že sa zosunie do neďalekých záhrad. Časť cesty je preto uzavretá, vozovka je zúžená, platia na nej zákaz predbiehania a znížená rýchlosť. Onedlho bude doprava vylúčená úplne. Nitrianske mestské zastupiteľstvo totiž vo štvrtok schválilo návrh Ferdinanda Víteka na uzáveru. Zároveň bude vypísané výberové konanie na odstránenie telesa vozovky, aby mohol byť vykonaný nový dôkladný geologický prieskum.
Poslanec Marián Kuruc označil schválené riešenie ako radikálny administratívny návrh. Tvrdí, že dôvod na úplné uzatvorenie komunikácie nie je, práce sa vraj dajú realizovať aj bez neho.
Ako nás informoval vedúci oddelenia dopravy Ján Pánsky, presný termín uzávery je zatiaľ neznámy. Najskôr treba rokovať s dopravným inšpektorátom, ale aj ostatnými dotknutými stranami, ako sú SAD či správca cesty. Ich zástupcovia sa stretnú už tento týždeň.
Na odstránenie havarijného stavu na Popradskej existuje viac názorov. Už pred niekoľkými rokmi bol vypracovaný projekt na jej prekládku, na ktorú bolo dokonca vydané stavebné povolenie. Spodná - funkčná časť cesty by sa využila ako parkovisko (celkové náklady približne 15 miliónov korún). Za takéto riešenie sú aj oddelenie dopravy a príslušná komisia.
Komisia územného plánovania, architektúry a výstavby ale navrhuje vypracovať novú projektovú dokumentáciu statického zabezpečenia a sanácie komunikácie. Tvrdí, že pôjde o lepšie a lacnejšie riešenie.
Stále nie je rozhodnuté, kto bude práce financovať. Mesto sa už obrátilo so žiadosťou o pomoc na Štátny fond životného prostredia, no nepochodilo. Ministerstvo totiž môže investovať len do nového geologického prieskumu, na základe ktorého sa vypracuje návrh sanačných opatrení. Keďže ide o havarijný stav, je nádej, že vláda vyčlení peniaze z rezervného fondu. Takýto postup však podľa niektorých znamená ďalšie odsunutie riešenia problému. Nedá sa pritom vylúčiť, že vláda Mestu nevyjde v ústrety.
Poslanci majú možnosť nač-rieť aj do „domáceho“ zdroja – z mestského Fondu rozvoja bývania by sa dalo tento rok použiť 12 470 000 Sk. Zatiaľ schválili, že sa z neho budú financovať len náklady na spomínané odstránenie zosunutého telesa vozovky. J. Pánsky vyjadril obavu, že po tomto kroku bude zosuv postupovať ešte rýchlejšie. Konečné riešenie preto treba prijať čím skôr.
Miriam Hojčušová