e na výber. Buď si kúpia klasický lístok, alebo využijú čipovú kartu. Kým jazda „po starom” vyjde dvanásť korún, elektronická novinka ju umožní len za osem. Pri prestupe na inú linku do 40 minút je sadzba pre majiteľa karty polovičná.
Lístok len u vodiča
Nový systém zakúpila SAD Nitra od poľskej firmy za 13 miliónov korún. Už dnes na čipové karty s vyobrazením Nitrianskeho hradu „skúšobne” jazdia zamestnanci.
„Predpokladáme, že cena karty pre zákazníka bude 180 korún. Platná bude tri roky odo dňa vydania, rok je záruka. Je na každom, koľkokrát a na akú sumu si ju dá za uvedené obdobie nabiť. Minimálna hodnota je 100, maximálna 5 tisíc korún,” informoval nás dopravný námestník Ing. Ivan Lačný.
Klasické lístky sa od budúceho mesiaca v automatoch predávať nebudú, v novinových stánkoch ich nájdete ešte po celý júl (použiť ich môžete do 30. 9.). Od augusta už dostanete lístok len priamo u šoféra autobusu, avšak bez doterajšieho dvojkorunového príplatku. Ako sme už uviedli, bude stáť 12, resp. 6 korún.
Čipové karty sa budú distribuovať na predajných miestach SAD v Polygone a na mestskej tržnici. „So zákazníkom uzatvoríme zmluvu a jeho údaje vložíme do databázy. V prípade nahlásenia krádeže sme kartu schopní do 24 hodín zablokovať,” vysvetľuje Ing. Lačný.
Nitriansky „bezkontaktný” systém je na Slovensku novinkou. „Kartu stačí k prístroju, nainštalovanému v autobuse, priložiť na vzdialenosť 7 centimetrov. V prípade, že má cestujúci so sebou kočík alebo batožinu, musí stlačiť príslušné tlačidlo a opäť priložiť kartu, poplatok sa z nej automaticky odráta. Finančný zostatok sa vždy ukáže na displeji,” dopĺňa námestník.
Niektorí zaplatia viac ako doteraz
Zavedenie čipových kariet znamená pre časť cestujúcej verejnosti lacnejšie cestovanie, veď jedna jazda bude stáť namiesto doterajších 12 iba osem, pri prestupe do 40 minút štyri koruny. Samozrejme, k tomu treba pripočítať náklady na samotnú kartu. Časť tých, ktorí doteraz využívali nezľavnený mesačný lístok, však nadšená nebude. Doteraz naň totiž mohli jazdiť koľko chceli, po novom sa do 400-korunovej sumy „vmestí” iba päťdesiat jázd.
Istým sklamaním pre cestujúcich je aj to, že sa v Nitre nebude rozlišovať výška cestovného podľa pásiem. V niektorých mestách, kde majú čipové karty, sa platí podľa počtu
prejdených zastávok, takže čím ďalej cestujete, tým viac zaplatíte. U nás bude suma rovnaká. „Nechceme do toho ísť z jediného dôvodu – máme obavy zo zneužitia. Skúsenosti v Žiline ukázali, že veľa pasažierov si kartu „cvikne” až po prejdení niekoľkých zastávok,” reaguje Ing. Lačný.
Zoptimalizujú cestovný poriadok
Dopravca je pripravený aj na osoby, ktoré sa rozhodnú použiť kartu až vo chvíli, keď zazrú revízora. Ten totiž môže hneď po nástupe do autobusu zablokovať všetky strojčeky, pričom si z nich zároveň prehrá údaje do tzv. čítačky čipovej karty. Z nich potom zistí, kto jazdil načierno.
SAD Nitra si od nového elektronického systému sľubuje skvalitnenie služieb. „Budeme vedieť, koľko ľudí, kedy a za koľko na jednotlivých linkách vozíme. Na základe toho môžeme časom, predpokladám, že po roku, optimalizovať cestovný poriadok,” informuje námestník. Miriam Hojčušová