Na význam a potrebu psychológie v živote jednotlivca i spolonosti bol zameraný celoslovenský seminár, ktorý sa uskutonil v kaštieli v Mojmírovciach.
„Študenti z piatich slovenských univerzít sa tu v rámci celoslovenského kola študentskej vedeckej odbornej konferencie mali možnos predstavi so svojimi prácami z odboru psychológie. V priebehu dvoch dní odznelo sedemnás príspevkov. Naša škola bola organizátorom tohto podujatia po prvýkrát,“ uviedla Marta Popelková, vedúca Katedry psychologických vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Šikanovanie ako spoloensko-negatívny jav v školách si za tému roníkovej práce zvolila Mária Dedová z Trnavskej univerzity. Za jeho príiny oznaila tlak kolektívu, túžbu po moci a dominancii. „Šikanovanie sa najastejšie objavuje v škole, najmä cez prestávky a na odahlých miestach. Takmer devä percent detí sa s ním stretlo na ulici, necelých osem percent opýtaných v rodine. Skúsenos so šikanovaním v domácom prostredí majú takmer dve percentá respondentov. Najastejšie sa s ním stretávajú deti žijúce v rodinách, kde nie sú vytvorené dobré vzahy. S daným javom si asto nevie poradi ani uite, na ktorého sa týraný žiak obráti so žiadosou o pomoc. Obeou sú najastejšie precitlivené a plaché deti s nízkou sebaúctou, ktoré si myslia, že ich nikto nemá rád. Ke ich šikanujú, zanú plaka, o povzbudzuje agresora. Stali sa i prípady, že agresívny žiak zastrelil svoju uiteku neminy, Róm dal facku pedagógovi,“ uviedla aj takéto extrémne príklady šikanovania zo svojich rozborov M. Dedová.
„Naše deti sa uia o tom, aké sú v Afrike párnokopytníky, ale o sebe, o svojom psychickom vybavení, o tvorivých možnostiach - s tým, o sa vlastne v nich deje, sa prakticky nestretnú. Vo výchove niekedy prevládajú rôzne dojmológie a odpozorované veci, ktoré majú len málo spoloné s racionálnym uvažovaním. Preto je dôležité vedie, o sa s nami deje. lovek, ktorý sa pozná, vie veci pomenova, rieši konflikty a problémy elegantnejšie, vie sa presadi v praktickom živote,“ pridal sa k diskusii Ivan Sarmány-Schuller, predseda Slovenskej psychologickej spolonosti.
Uviedol, že psychológia nás sprevádza na každom kroku. Dôležitá je predovšetkým v súasnosti, najmä pri riešení vzahov medzi umi. Jej hlavným cieom je šíri osvetu, odbornej i laickej verejnosti predklada nové zistenia. Upozornil, že rastie vplyv literatúry, ktorá je asto škodlivá.
„Vo vedení psychologickej spolonosti sme sa zamýšali nad tým, ako podchyti mladých udí na vedeckú innos. Krajina, ktorá jej prestane venova pozornos, bude o chvíu aha za kratší koniec, stane sa otrokom nieoho, o jej podsúvajú iní,“ varoval pred možnými dôsledkami útlmu v tejto oblasti.
Na sociálnu rolu v správaní sa muža a ženy v roníkovej práci Potreba štruktúry a gender sa upriamil študent 4. roníka UKF v Nitre Michal erešník. Uviedol, že muž i žena sa zvyajne správajú tak, ako to od nich oakáva spolonos. Stáva sa však, že u muža môžu prevláda ženské alebo u ženy mužské rty. Popísal aj vplyv potreby štruktúry.
„lovek, ktorý má nízku potrebu štruktúry, je schopný si prostredie štrukturova sám. Uruje si, o je pre neho podstatné a nepotrebuje na to vonkajšie okolie. Typickým príkladom štruktúrovaných spolonosti sú sekty. Ich lenom sa podsúva o, ako, kedy a s kým majú robi, ako sa majú správa. Sektári vyhadávajú udí, ktorí potrebujú, aby nad nimi niekto vládol, aby s nimi bolo manipulované. Presne vedia, o a akým spôsobom im majú pri získavaní ponúknu, ako s nimi alej pracova, aby z nich vyažili o najviac,“ upozoruje študent Michal erešník.
Ondrej Sivák