Marec je nielen prvým jarným mesiacom, ale Mesiacom knihy. Táto všeobecne známa skutočnosť možno vyvolá na tvári niektorých ľudí úsmev. No vedzme, že to nie je len prežitok doby červených zástav, kosákov a kladív, ale spoločenská udalosť. A to nielen formálna.
Verejná mienka, v poslednej dobe postihnutá globalizáciou masových médií, nahliada na knihy a na knižný trh, ako na komerčný prostriedok masírovania šedej hmoty formou traktácie a infiltrovania amerikanizácie literárneho žánru a kultúry vôbec. Táto forma je si vedomá svojej ohromnej sily a preto sa za každú cenu snaží dostať do každej domácnosti v podobe Mikimausa alebo plážovej love story s fotografiou svalovca v tangoplavkách na titulnej strane.
Žiaľ, literatúra (najmä beletria pre deti a dospelých) pomaly ale isto stráca identitu. A to nielen tá slovenská, je to celoeurópsky trend. Umelecky hodnotná sa dostala na úroveň menšinového žánru, kým komerčná na úroveň najvyhľadávanejšej a najčítanejšej.
Žijeme v informačnej dobe, plnej elektronických médií. Pomáhajú nám ľahšie orientovať sa v práci, komunikácii a v obchode. Sme náchylní podmaniť sa im v plnej miere, lenže akosi zabúdame na náš duchovný rast. Prispôsobujeme sa vplyvom trendov a svoj vkus zameriavame výlučne na uniformný a konzumný spôsob života.
Komercii sa nevyhla i naša Mestská knižnica v Šali, chápeme ju však ako nutné zlo. Niektorí čitatelia sú jednoducho rozliční a proti gustu žiaden dišputát. Ponúkame však svoj knižničný fond občanom, aby si mohli prečítať to, čo ich najviac zaujíma. Som presvedčený, že každý si nájde to, čo hľadá. Uchovávame najmä hodnotné diela svetovej, európskej a slovenskej spisby. Náš kredit je vysoko hodnotený v porovnaní s okolitými knižnicami. Svedčí o tom i počet návštevníkov našej inštitúcie.
Verím, že v marci prečítate aspoň jednu knihu a porozmýšľate nad všeobecným zákonom trhu, reklamy a duchovného rastu človeka.
Miroslav Demín,
vedúci knižnice v Šali