prvé komunálne voby. Zanikli národné výbory a obanom bola daná zákonná možnos, aby sa priamo podieali na správe svojej obce, i mesta. Samospráva je druhým základným pilierom demokratickej spolonosti, prvým sú slobodné voby.
V roku 1990 Slovenská národná rada schválila možno jeden z najlepších zákonov vo svojej histórii. Je to práve zákon o obecnom zriadení. V tomto zákone sú jasne definované práva a povinnosti obyvateov miest a obcí. Filozofia zákona vychádza z princípu, že za správu svojho bydliska nesie zodpovednos oban – osoba, ktorá má na území mesta i obce trvalý pobyt.
Nie každý z nás vie, že základné kamene sú vlastne položené v preambule našej ústavy, kde sa ako národ hlásime k duchovnému dedistvu cyrilo-metodského uenia a k západnej civilizácii. Práve toto uenie bolo podkladom pre sociálnu náuku cirkvi, ktorá predstavuje, ako má spolonos efektívne a zárove spravodlivo fungova.
Princíp, na základe ktorého sa majú prijíma spoloné rozhodnutia tak, aby sa nikto necítil ukrivdený, nazvali „subsidiarita“. Sociálna encyklika obsah tohto cudzieho slova vysvetuje nasledovne: „Ak je nepovolené odobra jednotlivcom to, o môžu vykonáva vlastnými silami a vlastným úsilím, a prideli to spoloenstvu, tak je nespravodlivé prenies na väšiu a vyššiu spolonos to, o môžu vykonáva menšie a nižšie spoloenstvá. Prirodzenou náplou akéhokovek zásahu samej spolonosti je totiž pomôc výpomocným spôsobom, a nie znii ich a pohlti.“ Zjednodušene povedané, subsidiarita má dva rozmery: Menšiemu, nižšiemu spoloenstvu sa nemá zhora odobera kompetencia, pokia ju dokáže zvládnu. V prípade, že daný problém nedokáže vyrieši, väšie i vyššie spoloenstvo mu má poda pomocnú ruku.
Druhý rozmer je v prirodzenej postupnosti - jednotlivec – rodina – obec – región – štát – medzinárodné spoloenstvo. Vždy má kona tá spoloenská zložka, ktorá je schopná danú záležitos uskutoni o najefektívnejším spôsobom. Jedine tento postup fungovania spolonosti je v súlade s dôstojnosou a slobodou loveka. Umožuje rozvoj jeho talentov a súasne podporuje jeho sebadôveru a sebaúctu. Dôsledné uplatovanie tohto princípu je podmienené zodpovednosou a iniciatívnosou.
Po tejto rekapitulácii, o om má by demokracia z pohadu západnej civilizácie, ako má fungova spolonos, ktorá sa k nej hlási, je zrejmé, kde sa v tomto spoloenskom reazci má nachádza jednotlivec, oban a obec.
Je na vás, vážení obania, aby ste sami posúdili, aká je naša skutoná realita po dvanástich rokoch uplatovania tohto princípu v našom štáte a samozrejme, v našom meste. Napriek tomu, že sa ešte štát stále nevzdal niektorých právomocí, je treba poveda, že tí, ktorých budeme v týchto komunálnych vobách voli, ktorým dáme právo, aby spravovali naše mesto, budú môc rozhodova v ovea významnejšej miere o kvalite našich životných podmienok. Pretože reforma verejnej správy i napriek tomu, že bola ešte stále nedôsledná, preniesla na obce zodpovednos rozhodovania o kvalite v tých možno najcitlivejšie vnímaných službách, ktoré sú v oblasti základných škôl, sociálnej starostlivosti, zdravotníctva i vykonávania stavebného zákona. V krátkom ase to bude i vodohospodárstvo. Je možné jednoznane konštatova, že v našej samospráve bude toto nastávajúce volebné obdobie prelomové. Preto by nás tieto voby mali zvláš zaujíma a mobilizova i motivova k väšej zodpovednosti. V prvom rade je treba ís voli. Ke som Vrában, je to nielen moje právo, ale i morálna povinnos.
Komu da svoj hlas? To nemôže by žiadny problém. Predsa tým, ktorí nosia hodnoty západnej civilizácie vo svojom srdci. Tí, ktorí ich presadzujú už od roku 1990, sú jedinou zárukou skutoného naplnenia ducha zákona o obecnom zriadení. Tí, ktorí rozumejú slovám sociálnej encykliky o subsidiarite. Nehovorte prosím, že ich nepoznáte...
Želáme vám tú najlepšiu vobu, ale nezabudnite, že vobami to len zaína. Z našej zodpovednosti za rozvoj nášho mesta nás, pevne veríme, nezbaví už nikdy žiadna totalita. - r -