Po zimnej havárii kompa z Vlčian do Selíc cez rieku Váh stále nefunguje. „Je vo vlastníctve Slovenskej správy ciest a konkrétne ju spravuje Nitriansky samosprávny kraj (NSK),“ povedal nám vlčiansky starosta Ondrej Čiernik. „My sme už vo februári avizovali poslancovi NSK Viliamovi Lászlóovi, že máme havarijný stav, ktorý je potrebné riešiť. Naši občania totiž majú za Váhom pôdu, ktorú chodia obrábať, a teraz sú nútení k nej cestovať buď cez Kolárovo alebo Šaľu. Musia obchádzať takmer 40 kilometrov,“ hovorí Čiernik.
Príčinou nefunkčnosti kompy je roztrhnuté lano, ktoré nevydržalo po tom, čo sa roztrhlo po náraze riečneho bagra. Počas nepremávania kompy bolo spustené na dno Váhu, aby mohli nad ním preplávať lode, vezúce produkty zo šalianskeho Dusla. Nové lano bude vedené vo vzduchu na 18-metrových stožiaroch, čím sa problém spúšťania lana počas plavby lodí odstráni.
„Najväčším problémom je postavenie vysokých stožiarov, ktoré budú slúžiť na upevnenie lana,“ hovorí Čiernik. „Na osadenie stĺpov sme vyňali 150 metrov štvorcových pôdy, ktorú sme odkúpili. So stavebným povolením tiež nebudú problémy, pretože ich vydáva obec,“ dodal.
Problémom sú vždy peniaze. Ako nás informoval Juraj Ostrožlík zo Slovenskej správy ciest Nové Zámky, zatiaľ nedostali ani korunu, pričom celá akcia by mala byť financovaná zo štátneho rozpočtu. „Zatiaľ nemáme avízo, že by to bolo podpísané a posunuté na NSK. My nemáme ani korunu, lebo naše financie sú len na údržbu, a nie na kapitálové výdavky. Poslali sme veľa listov. Máme prísľub, že financie dostaneme, ale dlho to trvá,“ konštatuje Ostrožlík.
V súčasnosti je vlčianska kompa vytiahnutá na breh, ale prievozník je stále vo svojej „búdke“. Občas sa zjavia na jednom či druhom brehu zvedavé autá, ale majú smolu, pretože Váh neprebrodia. „Denne prevezieme až tristo osobných áut, ktoré teraz musia chodiť 40 kilometrov dokola,“ povedal Ostrožlík.