Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Do Chorvátska poletí Milan Frišo na lietadle, ktoré si sám poskladal

Na vlastnoručne poskladanom lietadle poletí Milan Frišo z Nitry do Chorvátska. Spolu so synom Milanom ho stavali tri roky v garáži. „Nič sa nedá oklamať, treba to robiť precízne,“ hovorí 67-ročný pilot, ktorý ako jediný na Slovensku vlastní päťdesiat roko

Ultraľahké 278-kilogramové lietadlo typu FOX si Milan Frišo kúpil ako stavebnicu. Jeho zloženie trvalo asi 2500 hodín. „Má tú výhodu, že nepotrebujete hangár, v priebehu 2-3 minút ho môžete rozložiť a uskladniť hoci aj v garáži,“ vysvetľuje Nitran. Lietadlo zatiaľ zalietava v okolí Nitry, testuje jeho parametre a reakcie. „Všetko treba zapísať do letovej príručky,“ vysvetľuje.

Cestu do Chorvátska možno absolvuje už v júli. Ak poletí rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu, už tri a pol hodiny po štarte sa môže kúpať v Jadranskom mori. „Úžasné je, že do výšky 300 metrov môžete letieť po celej Európe bez toho, aby ste sa museli niekde hlásiť,“ hovorí s nadšením. Jeho FOX je dvojmiestny, zmestí sa do neho asi desať kilogramov batožiny, dokonca má aj kúrenie. Frišo starší na ňom prvú zahraničnú cestu absolvuje so synom Milanom, ktorý je obchodný pilot. Keď povyrastú, zoberie aj vnukov Martina a Jakuba. Práve zo začiatočných slabík ich mien je poskladané identifikačné číslo lietadla „Maja“.
„V Chorvátsku som už lietadlom bol v 70-tych rokoch, keď som profesionálne lietal ako práškar na čmeliakoch,“ dozvedáme sa od Nitrana, ktorý plánoval zdolať aj Saharu. Práve na tento účel si v roku 1996 upravoval svoj prvý Fox. Spolu s partiou ďalších slovenských pilotov ultraľahkých lietadiel chceli nad púšťou preletieť tritisíc kilometrov a zapísať sa tak do Guinnesovej knihy rekordov. V Alžírsku však bola vtedy pohnutá doba, preto sa tento pokus nakoniec nerealizoval.
„Dokedy budem zdravý, budem lietať, lebo nič iné robiť neviem,“ smeje sa niekdajší reprezentant ČSSR v bezmotorovom lietaní. Po šesťdesiatke musí chodiť každý polrok na zdravotnú prehliadku, raz ročne je povinné preskúšanie z predpisov a metrológie. Lietadlá ho zlákali ešte ako malého chlapca v časoch vojny. Jeho bratranec vtedy pracoval v továrni, kde sa vyrábali. „Potom som začal modelárčiť, venoval som sa hlavne sieňovým modelom. Aj teraz ich ešte sem-tam postavím pre vnukov.“
Najväčšou pýchou Nitrana je unikátna zbierka 120 lietadielok z roku 1939. „Vydali ju v Berlíne, bola určená najmä pre delostrelcov, aby vedeli rozpoznať lietadlo protivníka. Kompletizoval som ju asi päť rokov, mám aj originálne debny. Na Slovensku som jediný, na svete je nás len vyše dvesto.“ Asi pred tridsiatimi rokmi prejavil o Frišovu zbierku záujem aj riaditeľ múzea vo Washingtone, ktorý kvôli nej osobne pricestoval do Nitry. Za jedno lietadielko núkal niekoľko stoviek dolárov. Milan Frišo ako správny zberateľ nič nepredal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 969
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 161
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 242
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 694
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 864
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 862
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 002
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 793
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Viliam Turan na archívnej fotografii.

V Nitre zohnali stany, testovať budú aj ľudí z auta

V piatok sa už testovať nebude, len cez víkend.

Primátor koordinuje rozhodnutia s armádou.

Galéria i múzeum sú zatvorené, niektoré aktivity presunuli na internet

Online budú k dispozícii aktuálne výstavy i projekt pre deti.

Nitrianska galéria.

Sú pozitívni a chodia na nákupy, tvrdia susedia

Primátor Zlatých Moraviec reaguje, že situácia je pod kontrolou.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?