zdiť z Jarku, Poľného Kesova, Zbehov a Babindolu.
Nitrianski lekári takýmto návrhom nie sú nadšení. Argumentujú, že rajón má 162-tisíc obyvateľov, z toho v Nitre ich žije až 90-tisíc. Je teda jasné, kde chodia sanitky RZP najčastejšie. Navyše, v Nitre ako prví na Slovensku rozbehli v praxi integrovaný záchranný systém, keď k nehodám a požiarom jazdia naraz zdravotníci aj hasiči. Majú spoločné operačné stredisko na hasičskej stanici, kde sídli aj jedna sanitka RZP. Šetria sa tak drahocenné minúty pri záchrane zdravia a ľudských životov.
„Ak by prešiel návrh ministerstva, tento zabehnutý systém bude minulosťou, namiesto toho sa budú budovať nové záchranné stanice na dedinách. K nákladom na zabezpečenie priestorov treba pripočítať nákup vozidiel aj mzdy pre zdravotníckych pracovníkov. V našom rajóne by totiž mali byť až štyri posádky záchrannej služby. Myslíme si, že nebudú využité,“ povedal nám lekár, ktorý si neželá zverejnenie svojho mena. Za pravdu mu dáva aj riaditeľ Fakultnej nemocnice v Nitre Viktor Žák: „V súčasnosti slúžia dve posádky, v prípade potreby vieme postaviť aj tretiu. Doterajšie skúsenosti ukázali, že to postačuje.“ Podľa návrhu nového zákona však počet obyvateľov na jednu posádku nesmie prekročiť 50-tisíc.
Návrh presunúť z Nitry záchrannú službu vníma verejnosť veľmi citlivo. Mnohí si dokonca myslia, že ide iba o fámu. Pravdou však je, že existuje mapka rozmiestnenia posádok RZP, na ktorej Nitra nefiguruje. Na ministerstve zdravotníctva nám ju odmietli poskytnúť. Hovorkyňa Radoslava Miklášová to zdôvodnila tým, že ide iba o pracovný návrh. „Po schválení zákona o záchrannej službe pôjde formou vyhlášky do medzirezortného pripomienkovania. Teraz sa obchádzajú a vyhodnocujú miesta, kde by mali jednotlivé posádky sídliť.“ Hovorkyňa dodala, že boli vytypované na základe socio-demografických a geografických kritérií, posudzoval sa charakter krajiny a dostupnosť: „Smerujeme k tomu, aby bol príjazdový čas sanitky do desať minút. Návrh však nie je definitívny, môže sa ešte meniť.“
Riaditeľ nemocnice chce ofi-
ciálne osloviť ministerstvo aj poslancov. „Ak by návrh prešiel v takejto forme, Nitra by bola znevýhodnená,“ uviedol.