(na snímke). Má nielen pedagogickú kvalifikáciu a takmer dvanásťročnú prax v prevencii, ale je aj dlhoročnou členkou Asociácie pre prevenciu drogových závislostí a držiteľkou množstva certifikátov, napr. od organizácie pre prevenciu Uniprev, od Nadácie otvorenej spoločnosti, z Britskej rady aj od Krajského úradu v Nitre. Ako koordinátorka prevencie kriminality a drogových závislostí bude robiť osvetu využitím európskych projektov.
Ako vlastne prevencia vyzerá?
Chcela by som zdôrazniť, že to nebudú žiadne prednášky ani besedy. Skôr výchova zážitkom. Na prevenciu pred kriminalitou mám zatiaľ dva programy. Ten prvý - Občan a jeho možnosti hovorí o slobode, systéme, pravidlách, spravodlivosti a právnom vedomí. Všetko je to vysvetlené na geniálnom príbehu: trieda sa vyberie do hôr a stratia sa. V zúfalej situácii si musia vytvoriť vlastné pravidlá, aby prežili. Musia si zvoliť aj hierarchiu, jeden bude vodca a ostatní ho budú poslúchať. Ich sloboda spočíva v tom, že pravidlá môžu rešpektovať alebo nerešpektovať. Avšak tí, ktorí ich nerešpektujú, treba si uvedomiť, že za to zaplatia. A práve toto na základe príbehu deti veľmi dobre vydedukujú. Druhý program je o trestnom práve. Jedným z cieľov je, aby deti pochopili rozdiel medzi priestupkom a trestným činom. Základné ľudské práva a slobody, právne vedomie, voľby, neposkytnutie pomoci, trestné právo - na čo je, kto je kto v trestnom práve (sudca, advokát, prokurátor..), práva polície a mestskej polície, zadržanie a väzba, tresty a zásady ich ukladania, trestné činy proti životu a zdraviu, proti mládeži, proti slobode a ľudskej dôstojnosti, trestné činy proti majetku, trestné stíhanie od začiatku do konca. Keďže u nás vo všeobecnosti vládne skôr právne bezvedomie než vedomie, z mojich doterajších skúseností viem, že deti tieto témy veľmi zaujmú.
Do akej miery sa dá mladý človek ovplyvniť prevenciou?
Najväčší vplyv na človeka, aj mladého, má, samozrejme, rodina. Je to však sporné. V tom pubertálnom veku má dosť veľký podiel vplyvu skupina rovesníkov, medzi ktorými vyrastá. Ja som roky viedla rovesnícku skupinu Fília a myslím si, že je lepšie, keď mladý človek zapadne do takej rovesníckej skupiny, ako keď vysedáva v parku a ťahá si tam bongo (fľaša z umelej hmoty s alobalom, slúži na fajčenie marihuany).
Budete spolupracovať aj so strednými školami?
Svoju prácu budem primárne orientovať na základné školy, chcem najmä tu robiť prevenciu. Preto som už oslovila vedenia jednotlivých základných škôl. Prídem počas vyučovania, po vyučovaní, kedykoľvek si to budú želať. Dala som im vypracované programy, ktoré ponúkam. Nebránim sa však ani spolupráci so strednými školami. Keďže učím na gymnáziu, je prirodzené, že tam budem robiť aj prevenciu. Bola za mnou výchovná poradkyňa i zo Združenej strednej školy hotelových služieb na Zdravotníckej ulici a dohodli sme sa na spoločnom programe, ktorý zaradili do plánu práce školy.
A aký program máte prichystaný pre tých najmenších školákov?
Viem im ponúknuť Zdravý život od Servaisa, Tvoje múdre telo a dokonca aj Emocionálnu výchovu od Servaisa. Program Zdravý život je o schopnostiach, ktoré človek potrebuje k tomu, aby vedel zdravý život prežiť. Napr. odhodiť to staré, zlé, čo ťa v živote stretlo, a vedieť sa tešiť z toho nového, aj keď sú to maličkosti. Je to súbor postojov, kombinuje sa s fotografiami Servaisa a je to naozaj výborný pracovný materiál. Vyhodnocuje sa to tak, že najskôr to robia deti, ony nájdu tie postoje, ktoré sú dôležité pre ne. Potom by mali požiadať svojich rodičov, aby na základe tých fotografií sformulovali postoje, ktoré sú dôležité zasa pre nich. Takto to má dosah na široký okruh ľudí, pretože aj rodičia môžu zapojiť ďalších známych alebo kamarátov.
Autor: Angelika Holomáňová