Ak štát nenájde chýbajúce peniaze, dopravné podniky budú nútené zdražovať cestovné, respektíve redukovať spoje. Jedno aj druhé je pre verejnosť neprijateľné.
Do protestu sa zapojili všetky podniky Slovenskej autobusovej dopravy, nitriansky nevynímajúc. Organizoval ho Zväz autobusovej dopravy, ktorý plánuje aj ďalšie nátlakové akcie (údajne medzi ne bude patriť aj meškanie autobusov). Dôvodom je skutočnosť, že ministerstvo dopravy stiahlo z rokovania Porady ekonomických ministrov návrh na kompenzáciu straty, spôsobenej nárastom cien nafty v druhej polovici roka. Ide o celkovú sumu 316 miliónov. Vo vládnej rezerve je však vraj len približne 15 miliónov korún...
Zväzu ide aj o riešenie situácie v budúcom roku. Podľa jeho prepočtov je na zachovanie súčasného rozsahu výkonov vo verejnom záujme potrebných asi 2,5 miliardy Sk. V návrhu štátneho rozpočtu sa však počíta len so sumou 1,05 miliardy. „Ak by vyššie územné celky mali na naše výkony vo verejnom záujme dostať od vlády len takéto zdroje, tak potom vyvstáva otázka, aké výkony si môžu u nás objednať,“ povedal pre TASR prezident Zväzu Ján Vrba, ktorý je zároveň riaditeľom SAD Nitra.
Nitrianska SAD už musela tento rok pristúpiť k redukcii spojov mestskej autobusovej dopravy, počas prázdnin nasledovalo aj dočasné obmedzenie dopravných výkonov. Napriek týmto opatreniam hrozil kolaps, nakoľko SAD nedostala takú štátnu dotáciu, akú by potrebovala. Peniaze (38 miliónov pre celý kraj) rozdeľovali poslanci vyššieho územného celku, ktorí pre Nitru schválili 19,5 milióna namiesto navrhovaných 29 miliónov. Našťastie sa podarilo získať neplánovaných 13 miliónov priamo z ministerstva financií.
Dopravným podnikom vznikajú straty najmä z poskytovania zliav (študentom, dôchodcom), ktoré predpisuje štát, no prepláca ich len čiastočne. Situácia sa tento rok ešte zhoršila po spomínanom zdražení nafty a nárastu dane z pridanej hodnoty. Okrem toho museli SAD-ky investovať do diaľničných známok, ktoré sú od júla potrebné už aj na cestách prvej triedy.