Na štátnej ceste druhej triedy 513 Nitra – Hlohovec sa vo štvrtok robili špeciálne merania, na základe ktorých sa zistí jej stavebno-
technický stav. Pracovníci bratislavskej firmy odobrali aj vzorky z vozovky, ktoré vyhodnotia v laboratóriách. Nitriansky samosprávny kraj (NSK) dostane výsledky do dvoch týždňov.
„V majetku NSK je od januára vyše 2040 kilometrov ciest druhej a tretej triedy. Ich stavebno-technický stav je pomerne zlý. Finančné prostriedky, ktoré máme k dispozícii na opravy, sú nedostačujúce. Preto treba optimálne - pomocou vedeckých metód - vyhodnotiť, kde a kedy je investícia najpotrebnejšia,“ informoval nás Viliam László, vedúci odboru dopravy na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Diagnostika cesty je pomerne drahá záležitosť. Spomínaná firma ju poskytla zadarmo, ako referenčný dar. „Cestu druhej triedy 513 sme vybrali z dôvodu, že je jednou z najfrekventovanejších v kraji. Na základe výsledkov meraní budeme vedieť reálne zhodnotiť jej stav ako aj to, kedy a akú opravu potrebuje,“ vysvetľuje Viliam László.
Diagnostiku na cestách kraja už tento rok zadarmo realizovala aj Slovenská správa ciest z Bratislavy. Tá sa však prednostne zaoberá diaľnicami a cestami prvej triedy. Preto odbor dopravy hľadá aj iné možnosti, všetko ale záleží od financií.
Koľko zvykne za diagnostiku účtovať spomínaná bratislavská firma, sme sa nedozvedeli. Meracie zariadenie, ktoré používa, stojí až 200-tisíc eur. Ovládané je počítačom. „Úderník simuluje prejazd nákladného vozidla pri rýchlosti 60 km/h s hmotnosťou osi 100 kilonewtonov, čiže 10 ton. Na základe reakcií zisťujeme vlastnosti jednotlivých vrstiev vozovky,“ povedal nám riaditeľ firmy Zold Boros. Aby bol výpočet presný, treba poznať aj hrúbku konštrukcie. Zisťuje sa deštruktívnym spôsobom – navŕtaním. „Odoberieme tiež vzorky, aby sme mohli urobiť laboratórnu analýzu. Cieľom je prognostikovať životnosť vozovky a stanoviť opatrenia, potrebné na nápravu,“ dodal Boros.