Ako hovoria zlé jazyky, cestári sú na zimu najlepšie pripravení v lete. Tento rok to však ani v lete nevyzeralo ideálne, motoristi sa pozastavovali napríklad nad neupraveným okolím ciest prvej triedy. „Od januára, kedy sme organizačne prešli do pôsobnosti Nitrianskeho vyššieho územného celku, máme v správe niečo nad 470 kilometrov ciest II. a III. triedy v okresoch Nové Zámky a Šaľa,“ uviedol riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky Juraj Ostrožlík. „Jednotky spravuje Slovenská správa ciest Bratislava, my udržiavame ich okolie podľa toho, koľko prác si u nás SSC objedná. Tento rok si namiesto obvyklých troch kosieb objednala len dve. Na kosenie jarkov, opravu značenia a smerových stĺpikov sme teda paradoxne viac práce venovali popri cestách druhej triedy - okolie hlavných ťahov vyzeralo koncom leta dosť neupravene.“
Vlaňajšia zimná sezóna mala dve rozdielne polovice. November a december 2003 boli priaznivé, ale hneď od začiatku januára prituhlo. Sedemnásť posýpačov bolo takmer denno-denne vonku, v priebehu 24 hodín neraz spotrebovali až 300 ton posypového materiálu. Toho síce bolo dosť, začali však dochádzať peniaze na pohonné hmoty a finančné toky od nového zriaďovateľa ešte nefungovali. Nakoniec ich VÚC zaobstaral z vlastných zdrojov, zima v globále dopadla dobre.
Aj začiatok tohtoročnej sezóny si cestári aj motoristi pochvaľovali. Do polovice decembra mechanizmy urobili len niekoľko lokálnych výjazdov po ranných námrazách. Voľné autá využili na dovoz posypového materiálu, na ktorý minuli za posledný kvartál viac ako polovicu peňazí na chod celej RSaÚC. Na každom z piatich stredísk uskladnili po 1 500 ton, v Nových Zámkoch ešte ďalších 4 000 ton soli a kamennej drviny. Pretože ešte žiadnu zimu vraj vlci nezožrali. V piatok 17. decembra sme sa o tom výdatne presvedčili. „Už vo štvrtok v noci začalo pršať. Do piatku rána naše autá posypali celý rajón s výnimkou Štúrovska. Tam prišla vlna zrážok až ráno,“ dodal J. Ostrožlík. „Na posypový materiál padalo mrznúce mrholenie, niekde nám ho z cesty odfúkol vietor, preto sme jazdy zopakovali. V piatok napoludnie sme končili druhé kolo.“
Pred sezónou cestári zgenerálkovali dva zo sedemnástich posýpačov a ďalšie dva nakladače, ktoré im v dosť zlom stave delimitovali zo Šale. Kúpili novú radlicu, ďalšiu sa chystajú, ale na veľkú techniku peniaze nie sú. Posledným „prírastkom“ bola vysprávková súprava, ktorú kúpili pred niekoľkými rokmi. Najstarší posýpač, ktorý je v prevádzke na stredisku v Gbelciach, má takmer tridsať rokov.
Autor: - ma -