Akciová spoločnosť Slovenská autobusová doprava (SAD) Nové Zámky zatiaľ so samosprávami nemá podpísané zmluvy o prevádzke ani financovaní. SAD chce od miest na MHD niekoľkonásobne viac ako vlani, tie však zatiaľ odmietajú platiť. „Zhodli sme na jednom – ani jedno mesto nemá na MHD vyčlenený dostatok finančných prostriedkov. Údajne môžeme zvýšiť dane občanom a potom to financovať z podielov, ktoré nám z nich štát vyplatí. Tak to asi nepôjde,“ skonštatoval primátor Štúrova Ján Oravec.
Autobusové spoje Mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Nových Zámkoch, Šuranoch a Štúrove premávajú zatiaľ „na čestné slovo“. Akciová spoločnosť Slovenská autobusová doprava (SAD) Nové Zámky zatiaľ so samosprávami nemá podpísané zmluvy o prevádzke ani financovaní. SAD chce od miest na MHD niekoľkonásobne viac ako vlani, tie však zatiaľ odmietajú platiť.
„Doteraz dostávala SAD financie od vyššieho územného celku. Predvlani VÚC vyčlenil na MHD v meste pol milióna, vlani 894-tisíc korún,“ povedal primátor Šurian Imrich Várady. „V novembri nám SAD poslala návrh zmluvy, v ktorom žiada od Mesta 1,34 milióna. Musíme prehodnotiť počet spojov MHD a overiť, z akých výpočtov vlastne SAD vychádzala pri svojich požiadavkách. Vlani im totiž na kilometer spoja MHD vyšli náklady 25,46 korún, tento rok to vzrástlo na vyše 36. Zatiaľ rokujeme s primátormi okolitých miest.“
„K záveru sme ešte nedospeli, ale zhodli sme na jednom – ani jedno mesto nemá na MHD vyčlenený dostatok financií. Údajne môžeme zvýšiť dane občanom a potom to financovať z podielov, ktoré nám z nich štát vyplatí. Tak to asi nepôjde,“ skonštatoval primátor Štúrova Ján Oravec, ktorý bude rokovať aj v mene svojich kolegov z okresu Nové Zámky. „Mestský rozpočet doteraz na MHD priplácal asi 120-tisíc korún ročne a ani k tomu nebola v zastupiteľstve veľká ochota. Teraz od nás SAD chce vyše dvoch milió-
nov. Situácia je vážna, až kritická, v krajnom prípade hrozí zablokovanie spojov MHD. Hľadáme možnosti financovania, obrátime sa aj na VÚC. Akákoľvek dohoda by však pravdepodobne platila len do konca mája, kedy má vyjsť nový zákon o doprave.“
Ak by aj samosprávy boli ochotné platiť, na dodávateľa dopravných výkonov za rádovo milióny by museli vypísať verejnú súťaž – a tá trvá približne dva mesiace. Za čo bude SAD jazdiť dovtedy?
Z rozpočtu Nitrianskeho samosprávneho kraja získajú podniky SAD Nitra a Nové Zámky v tomto roku 113 miliónov korún. Rozhodli o tom poslanci, ktorí rozpočet odsúhlasili. Predseda NSK Milan Belica však uznesenie zastupiteľstva nepodpísal, preto nie je rozpočet doteraz právoplatný. Belica kritizuje objem finančných prostriedkov, určených na zabezpečenie dopravnej obslužnosti v kraji a považuje ho za likvidačný. „V porovnaní s minulým rokom vzrástli náklady na dopravu, čo súvisí s vývojom cien na Slovensku. Vyčlenené financie sú však v tomto roku nižšie. Pritom vlaňajší rozpočet nám štát doplnil o 38 miliónov korún,“ tvrdí Belica.
Suma, určená v rozpočte na zabezpečenie dopravnej obslužnosti podľa Belicu ohrozuje ekonomickú stabilitu kraja. „Zamestnanosť úzko súvisí s mobilitou. Keď zlikvidujeme autobusovú dopravu, znemožníme ľuďom cestovanie za prácou.“ Riešením nie je ani zvýšenie cestovných lístkov pre cestujúcich. „Existuje hranica cenovej únosnosti a som presvedčený, že už teraz je na strope. Ak sa táto hranica prekročí, ľudia budú hľadať iný spôsob dopravy. Klesne obsadenosť autobusov a prepravca dosiahne zvýšením cien úplne opačný efekt.“ Podľa názoru predsedu NSK na zabezpečenie činnosti SAD-iek potrebuje Nitriansky kraj minimálne 160 miliónov korún. - ma, tasr -