„Nie je naším zámerom rušiť mestskú hromadnú dopravu (MHD). Už takmer mesiac jazdíme bez zmlúv, čo považujem za dostatočne ústretový krok. Ale ak do konca januára nedostaneme záruku, že s nami mestá uzavrú aspoň dočasné zmluvy, od februára spoje MHD zastavíme,“ uviedla dopravná riaditeľka a.s. Slovenská autobusová doprava (SAD) Nové Zámky Hana Jahodníková.
„Na základe doterajších informácií nevidím reálnu možnosť dohody,“ povedal v pondelok 17. januára na rokovaní Združenia miest a obcí SR novozámockého regiónu primátor Nových Zámkov Gejza Pischinger. „Konzultovali sme situáciu s kolegami z iných miest, ale všade udáva SAD iné čísla. U nás najazdia linky MHD 150-tisíc kilometrov a SAD z mestského rozpočtu žiada 5 miliónov korún. V Šali na 120-tisíc kilometrov chcú 1,2 milióna, v Komárne na 80-tisíc kilometrov údajne 8 miliónov. V Nových Zámkoch udáva SAD náklady na kilometer MHD 45 korún, v Šuranoch asi 25 korún. A aj keby sme mali dobrú vôľu, zmluvu nad milión korún môžeme podpísať len na základe verejnej súťaže.“
„Balík finančných nákladov na kilometer ovplyvňuje počet autobusov a dĺžka liniek MHD. Napríklad Nové Zámky a Levice sú porovnateľné veľkosťou, ale nie štruktúrou MHD,“ oponuje H. Jahodníková. „V Leviciach Mesto prispievalo cestujúcim na kúpu čipovej predplatnej karty. Na linkách MHD tam jazdí desať autobusov, ročne absolvujú 300-tisíc kilometrov. Tržby dosahujú trojnásobok oproti Novým Zámkom, kde linky MHD obsluhuje 6 autobusov a najazdia ročne 150-tisíc kilometrov. V Štúrove sú linky MHD približne rovnako dlhé, ale stačia na ne štyri autobusy.“
SAD koncom vlaňajšieho roka predložila mestám prvú verziu finančných požiadaviek. Vychádzali z nákladov za január – október 2004, zohľadňovali aj obnovu vozového parku. Mestám sa zdal vysoký, preto minulý týždeň SAD s primátormi rokovala opäť. „Ľahšie by sa pracovalo, keby nám mestá povedali, koľko môžu na MHD z rozpočtu vyčleniť a my by sme navrhli, koľko autobusov a akú sieť liniek za to môžeme prevádzkovať,“ uviedla H. Jahodníková. V Nových Zámkoch a Leviciach SAD kúpila pre MHD po jednom autobuse, vozidlá dostali digitálne informačné tabule. Špecifikom Nových Zámkov sú tri bezplatné zmluvné spoje, premávajúce pria-
mo k hypermarketu. Smerom k obchodnému centru sa dá do autobusu len nastupovať, naspäť zasa len vystupovať. Mnohí ľudia však tieto linky považujú za bežnú MHD, chcú nastupovať či vystupovať priebežne a potom vznikajú nedorozumenia.