Na článok Schválený rozpočet má niekoľko prvenstiev, ktorý bol zverejnený v minulom čísle Nitrianskych novín, zareagovali poslanci Nitrianskeho samosprávneho kraja Peter Oremus a Jozef Dvonč. Upozorňujú na riziká rozpočtu:
„Odborné výhrady zo strany časti poslancov slovenskej koalície a predsedu NSK pri každom prerokovávaní rozpočtu a pozmeňovacích návrhov boli a sú k tvorbe príjmov a k rozdeleniu kapitálových výdavkov. Riziká sú najmä na strane reálneho naplnenia príjmovej časti rozpočtu, kde sa počíta s tým, že čiastka 110 miliónov korún sa získa úsporou z prevádzkových prostriedkov. V priebehu roka môže rozpočtovými opatreniami dôjsť k vyššiemu čerpaniu prevádzkových výdavkov a následne k zníženiu takto vytvorených zdrojov pre krytie plánovaných kapitálových výdavkov. Počíta sa so získaním 120 miliónov korún z predaja prebytočného majetku NSK. Problém je v tom, že NSK momentálne nemá podloženú túto čiastku zoznamom majetku, ktorý by mohol byť v trhových cenách predaný v zmysle Zásad pre hospodárenie s majetkom VÚC. V prípade dodržania uvedených zásad je veľmi malý časový priestor na realizáciu ocenenia, ponukových konaní, následného efektívneho predaja a financovania navrhnutých investícií ešte v roku 2005. Prakticky neexistencia trhu s realitami v SR môže viesť k situácii, že v snahe získať plánované prostriedky do rozpočtu dôjde k predajom aj majetku, ktorý by NSK potreboval, v horšom prípade k predajom za veľmi nízke ceny. Počíta sa s použitím rezervy NSK, čím vzniká riziko, že v prípade havarijných situácií nebudú v samosprávnom kraji zdroje na ich riešenie. To môže vyvolať ďalšie škody na majetku, ktorý nebude v reálnom čase po havárii uvedený do pôvodného stavu pre nedostatok voľných zdrojov. Rizikom sú aj ručiteľské zmluvy voči bankám, napr. za spoločnosť NISAK. S tým rozpočet na rok 2005 vôbec neuvažuje.
Pokiaľ ide o výdavky rozpočtu, tak pozmeňovací návrh pána Fehéra, potvrdený zastupiteľstvom, neuvádzal v článku uvádzané priority a neobsahoval žiaden rozpis kapitálových výdavkov. Tento bol predložený dodatočne a už prvá verzia kapitálových výdavkov prevyšovala možnosti naznačených plánovaných príjmov. Tým došlo k vážnej rozpočtovej chybe - k porušeniu rovnováhy medzi príjmami a výdavkami rozpočtu. Sme toho názoru, že týmto bol porušený zákon o rozpočtových pravidlách. V zákone je stanovené, že rozpočet musí byť vyrovnaný v príjmovej a výdavkovej časti. Ďalšie pozmeňovacie návrhy na zvýšenie kapitálových výdavkov v okresoch Nitra a Zlaté Moravce (predložené dňa 14.2.2005 skupinami poslancov) dostali takto postavený rozpočet ešte do vyššieho deficitu. Tieto, iste nové oprávnené požiadavky, neboli totiž riešené na úkor presunov z pôvodne schváleného rozpisu, ale jednoduchým navŕšením nových položiek do kapitálových výdavkov o cca 38 mil. Sk. Odborníci a iste aj riaditelia dotknutých organizácií môžu tušiť, ako takéto navýšenie nekryté zdrojmi v praxi dopadne. Pritom sa dá na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva NSK očakávať navýšenie požiadaviek na kapitálové výdavky aj v okrese Topoľčany, čo sa nám pri takomto spôsobe tvorby rozpočtu zdá legitímne a spravodlivé voči občanom tohto okresu, avšak z hľadiska rozpočtu prehĺbi jeho deficit, a tým aj jeho nezákonnosť.
O prioritách v jednotlivých okresoch by sa dalo diskutovať z pohľadu doteraz prideľovaných prostriedkov od vzniku NSK ako aj z pohľadu vecí, ktoré sú pre NSK životne dôležité, ale v rozpočte sa s nimi neuvažuje. Upozorňujeme, že rozpočet nerieši krytie dlhov nemocníc v zriaďovateľskej pôsobnosti (cca 500 miliónov korún), nerozpisuje žiadne kapitálové výdavky pre nemocnice v Leviciach a Topoľčanoch. Do rozpočtu NSK nie sú zahrnuté výdavky na zriadenie štátnej pokladnice (cca 35 - 40 miliónov korún), náklady na poplatky katastrálnym úradom za nevysporiadané pozemky pod cestami II. a III. triedy ako aj pod budovami NSK, najmä u tých, kde sa predpokladá kofinancovanie projektov zo zdrojov Európskej únie. Vo výpočte položiek, ktoré by mali byť prioritami, by sa dalo pokračovať, avšak bez reálneho krytia zdrojmi je to zbytočné.
Deficit v rozpočte, ktorý má tendenciu rastu v priebehu roku 2005, kladie oprávnene otázku, ako odstrániť súčasný nezákonný stav vo vyrovnanosti príjmovej a výdavkovej časti a ako NSK získa prostriedky v reálnom čase. Sme presvedčení, že nereálne predstavy a požiadavky povedú k ďalšiemu zadĺženiu NSK. Takéto predstavy by mali byť predmetom diskusií a po skončení roka 2005 by sa mali podrobiť analýze, čo sa z nich naplnilo a čo bolo len populistickou fikciou.“
Peter Oremus, poslanec a člen finančnej komisie
Jozef Dvonč, poslanec a podpredseda finančnej komisie