Pani pri okienku ma za môj podpis odmenila obálkou, kde som si čierne na bielom mohol prečítať, že som neplatičom nájomného za tri mesiace. Rastrovým písmom ihličkovej tlačiarne ma informačný systém bytového družstva upozornil, že som v priebehu minulého roka nezaplatil 3 mesačné splátky za byt vo výške mierne presahujúcej 7500 Sk. Pokuta z omeškania sa vyšplhala na vyše 400 Sk a za doručenku si účtovali aktuálnych 22 Sk. Suma sumárum 8000,10 Sk mi na priloženej poštovej poukážke citlivo zaokrúhlili smerom dole na celé koruny – čiže rovných 8000 Sk. Takže v prípade, ak do 15 dní neuhradím predmetnú sumu na ich účet, bude voči mojej osobe začaté súdne konanie, aspoň toľko poznámka právneho oddelenia bytového družstva. V prílohách som našiel analýzu platieb za minulý rok. Z nich vyplynulo, že tejto ľahkovážnosti som sa mal dopustiť v kalendárnych mesiacoch júl, august, september.
Začal som v pamäti analyzovať spomínané obdobie. V lete sme si odpustili dovolenku, aby nám stačilo na bežné výdavky v domácnosti, takže chybu v mojej osobe som si nepripúšťal. Ešte som sa pre istotu spýtal manželky, či som ju náhodou nepoveril úhradou za služby bytového družstva. Ani ona nepripúšťala možnosť, že by zlyhala.
Ako teda dokázať, že som platby hradil v dohodnutej výške a v dobe splatnosti pohľadávky? Nie som práve typ človeka, ktorý sa venuje odkladaniu ústrižkov z poštových poukážok, ale dal som si tú námahu a začal som sa prehrabávať v množstve dokladov, kde občas založím ústrižky. Moja snaha bola korunovaná úspechom. Po hodinovej námahe sa mi podarilo vydokladovať priebeh platieb za minulý rok.
Prvý polrok som platil poctivo každý mesiac. Druhý polrok som uhradil v dvoch trojmesačných splátkach. Bol tam aj ústrižok za júl, august, september. Víťazoslávne som nalepil všetky ústrižky na A4-ku a v najbližší deň som navštívil bytové družstvo. Pani sediacej za počítačom som vysvetlil svoju životnú situáciu a svoje tvrdenia som podložil spomenutou A4-kou. Po 10-tich minútach komparácie výstupov na obrazovke erárneho počítača a papierových výstupných zostáv zistila, že chyba sa vyskytla pri zadávaní kmeňového čísla môjho bytu. Pri uvedenej platbe bola v spomenutom asi desaťmiestnom čísle namiesto číslice 6 uvedená 8. Pre nemožnosť identifikovať platbu vraj zaradili spomenutú čiastku na účet anuity. Keď som sa spýtal, kto je za problém zodpovedný, tvrdila, že to bolo na strane pošty, kde som uhrádzal poukážku. Potom ma posunula svojej kolegyni, ktorá mala v kompetencii stornovať môj „dlh“. Tá potvrdila, že môj „dlh“ je stornovaný, ale namiesto slov ospravedlnenia skúšala na mňa presunúť zodpovednosť za vzniknutú pokutu z omeškania, ktorá už bola zrejme v ich informačnom systéme zaznamenaná. Voči týmto slovám som sa ohradil argumentom, že nie som ochotný splatiť „dlh“, ktorý som nespôsobil a dokonca som ich nasledujúce dva mesiace úveroval. Z vďaky za to, že som im identifikoval pôvod platby vo výške cez 7500 Sk, ktoré už mali na účte anuity, skúsila ešte zo mňa vymámiť 22 Sk za upomienku. Na to som jej povedal, že som si vzal deň dovolenky, aby som im vysvetlil, že nie som dlžníkom, ale iba riadnym platiacim členom bytového družstva. Po týchto slovách potvrdila, že všetky „dlhy“ mojej osoby sú stornované a celá vec je uzavretá.
Keď som sa nad tým zamyslel, mohol som nechať bytové družstvo konať pri realizácii súdnej hrozby. Na súde by som predložil ústrižky poštových poukážok a moje meno by sa očistilo. Ale kto by hradil súdne trovy? No predsa bytové družstvo! Som jeho členom! Aj vy?!