NITRA. V Divadle Andreja Bagara pracujú na naštudovaní ďalšej novinky s názvom Štyria v ringu. Jej autorom je Španiel Jordi Galcerán, premiéru bude mať 27. novembra v Štúdiu. Režisérom inscenácie je Michal Spišák, dramaturgičkou Jana Liptáková, prekladateľom hry zo španielčiny je Roman Brat, kostýmy navrhuje Eva Kleinová a dekoráciu Diana Strauszová. V komornej hre sa predstavia Barilíková, Jakub Rybárik, Juraj Ďuriš a Marián Viskup.
Tajomné pokyny zhora
Ako skonštatoval režisér Michal Spišák, hra je postavená na texte, situácie sú v ňom rafinovane ukryté a oni sa ich budú pokúšať hľadať. „Španielske hry sa na javiskách slovenských divadiel neobjavujú často, verím preto, že to bude pre divákov obohacujúce. Žánrovo ide o grotesku až psychodrámu s možnými komickými presahmi,“ hovorí Spišák.
„Pôvodným názov hry je Grőnholmova metóda. Odohráva sa v prostredí vrcholového biznisu, v akejsi zasadačke obrovskej nadnárodnej firmy, kde prebieha výberové konanie na post vrcholového manažéra spoločnosti. Stretnú sa tu štyri uchádzači – traja muži a jedna žena, ktorí cez obálky dostávajú tajomné pokyny, čo majú robiť, úlohy, čo majú plniť. Musia spolu komunikovať, a pritom v prvom momente nevedia, ako sa majú chovať, čo robiť. Hrajú preto vzájomne na seba rôzne typy hier - raz sa ukáže, že sú medzi sebou súpermi, nakoniec vyjde najavo, že niektorí sú, naopak, na jednej lodi, ale zároveň na tej jednej lodi medzi sebou súperia o postavenie a istú dominanciu.“
Hra je podľa Spišáka statická, odohráva sa v jednom priestore, nič sa tu neudeje okrem toho, že štvorica ľudí medzi sebou komunikuje. Je to akási štúdia ľudského správania sa v istej vypätej situácii. „Ale udeje sa veľmi veľa vecí skrytých v texte, vzájomných vzťahoch, ktoré medzi sebou rozohrávajú, a tie treba hľadať. Princíp inscenácie je v tom, že sa v priestore budeme s postavami pohrávať – aké sú, v akých komplikovaných, rafinovaných vzťahoch fungujú,“ pokračuje Spišák. „Inscenácia ukazuje, aký môže byť svet v istom prostredí krutý, oveľa viac ako v reálnom živote medzi obyčajnými ľuďmi. Ľudia v biznisových oblekoch, veľmi kultivovaní, decentní, ktorí sa vedia slušne a zložito vyjadrovať, si zároveň tým zložitým slovníkom dokážu povedať veľmi nemilosrdné veci. O tom je táto hra.“
Má rád tvorivých hercov
Ako režisér skonštatoval, záleží na tvorivom tíme, k akému výsledku sa dopracuje. To je to, čo jeho na divadle najviac baví - že výsledná podoba nie je daná dopredu. „Na začiatku cesty je veľký otáznik, kam ideme a kam sa nám podarí dostať. Ako režisér mám isté smerovanie, predstavu, ale bol by som hlúpy, keby som jej držal zubami-nechtami a nenechal sa inšpirovať tvorivými hercami, ktorí prinesú svoj pohľad. Teším sa na to - keď sa pozerám na hercov, s ktorými robím, je tu prísľub naozaj veľmi dobrej práce a som presvedčený, že aj veľmi dobrého výsledku.“
Názov zmenila
Dramaturgička Jana Liptáková sa do nitrianskeho divadla vracia po viacerých rokoch, naposledy dramaturgicky spolupracovala na muzikáli Adam Šangala.
Ako povedala k pripravovanej inscenácii, jej text je zložitý, dôraz je v nej na slove a veľmi ťažko sa jej preto skracoval. „Vyslovene som išla o dve-tri slovíčka, keď sa mi na podarilo vynechať tri vety alebo na jednom mieste stĺpček, bola som úplne šťastná. Vedela som, že to nenaruší konštrukciu textu. Nakoniec sme z neho vynechali asi desatinu, text má gradáciu, švih,“ hovorí Liptáková.
„Hra, ktorú Galcerán napísal v roku 2003, sa dnes hrá v 60 krajinách sveta. Ako vtedy písali médiá, jej premiérou Katalánsko zažilo zázrak. Pôvodne sa hra volá Grőnholmova metóda a ja som názov zmenila na zrozumiteľnejší - Štyria v ringu. Zrejme by nikoho by nenapadlo, že Grőnholmova metóda je vyučovacia metóda na základe psychologických testov, ktorým boli po 1. svetovej vojne podrobení dôstojníci nemeckej armády. Podľa môjho názvu sú postavy akoby uzatvorené v ringu a niekto ich riadi zhora. Videla som viacej spracovaní tejto hry, existuje aj veľmi úspešný španielsky film El método inšpirovaný touto hrou.“