ŠAĽA. Téma obchvatu opäť rezonovala v poslaneckých laviciach mestského zastupiteľstva v Šali.
Dlho očakávaný, takmer dvanásť kilometrov dlhý úsek by mali začať stavať budúci rok. Termín sa stále posúva, podľa pôvodného plánu sa stavebné práce mali začať už tento rok.
Posun termínu spôsobila podmienka, podľa ktorej musí mať každá stavba realizovaná na tzv. zelenej lúke štúdiu realizovateľnosti. Zabezpečiť a vypracovať ju mala dať Slovenská správa ciest, ktorá je investorom a správcom ciest 1. triedy. Jej cieľom je potvrdenie opodstatnenosti zámeru.
Belický: Prišlo k informačnému šumu
Podľa pôvodných informácií, ktoré priniesol primátor Jozef Belický na zastupiteľstve v októbri, bola štúdia už spracovaná a poslaná do Bruselu Európskej komisii.
Nie je to však celkom tak. „Štúdia realizovateľnosti je vo fáze prípravy podkladov pre verejné obstarávanie. Vypracováva ju projektantská firma, ktorá vzišla z verejného obstarávania,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová a dodala, že zatiaľ nevedia špecifikovať ukončenie tohto procesu.
„Prišlo k informačnému šumu a nedorozumeniu. Priniesli sme mylnú informáciu, nie našou vinou a úmyselne. Samozrejme, nás to mrzí a ospravedlňujeme sa,“ povedal primátor ohľadom informácie, ktorú zverejnil na mestskom zastupiteľstve, keď reagoval na interpeláciu poslanca Krištofa.
Každopádne, po vypracovaní bude štúdia poslaná do Bruselu. „Ak ju Európska komisia odobrí, čo si myslím, že sa určite stane, ostáva už len otázkou, v akom čase budú zabezpečené prostriedky na výkup pozemkov,“ ozrejmil primátor Šale.

Najprv musia vysporiadať pozemky
Pre štúdiu realizovateľnosti SSC pozastavila už rozbehnutý výkup pozemkov. Pokračovať v ňom bude až keď Európska komisia štúdiu odobrí.
„Ak štúdia realizovateľnosti nebude mať negatívny záver, čo by znamenalo, že zámer je vhodný pre financovanie zo zdrojov EÚ, v roku 2016 by sa mohlo začať so samotnou výstavbou obchvatu,“ povedala v apríli tohto roka Eliška Vargová z referátu pre rozvojovú stratégiu a štrukturálne fondy na Mestskom úrade Šaľa. Samozrejme, so stavbou by sa začalo až potom, ako by bolo dokončené spomínané vysporiadanie pozemkov.
Po kladnom stanovisku Bruselu by začal celý proces, ktorý by zahŕňal vybavenie stavebného povolenia a zároveň by mala byť predložená žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku na financovanie zo zdrojov EÚ. Po obstaraní dodávateľa sa výstavba môže začať.
Belický zároveň priblížil aj možný príchod financií. „Ako viete, štát momentálne rieši pôžičku na spolufinancovanie dopravných stavieb, ktoré sa budú stavať z európskych zdrojov. Zrejme v tomto balíku by sme sa mohli nachádzať aj my.“
Bola aj petičná akcia
Oblasť dopravy je dlhodobo jedným z najproblematickejších bodov života v meste Šaľa. „Situácia je kritická najmä v piatok, ľudia sú nespokojní,“ pridal svoj názor v interpelácii poslanec Krištof. Mestom prechádza všetka kamiónová a nákladná doprava, čoho následkom je nielen havarijný stav ciest (kriticky je na tom najmä „vďaka“ tranzitnej doprave aj kruhový objazd vo Veči), ale aj zápchy.
Problém sťažuje aj to, že zo Šale sa dá do mestskej časti Veča dostať iba po jednom moste, ktorý je tým nadmieru vyťažený a viackrát musel byť opravovaný.
Už v roku 2012 občianski aktivisti začali petičnú akciu zameranú na urýchlenie procesu prípravy obchvatu Šale. Dôvodom petície bola katastrofálna dopravná situácia v meste spôsobená tranzitnou dopravou.
Obchvat by sa mal začínať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom. Po premostení Váhu by mal pokračovať obchvatom obce Dlhá nad Váhom, Večou a Trnovcom, kde sa bude končiť.