NITRA. Na rýchlostnú cestu R1 pri Nitre sa v novembri opäť dostal diviak. Nezabránilo tomu ani oplotenie. Odborníci nevylúčili, že sa mohol podhrabať.
Diviak spôsobil dopravnú nehodu, ktorá ho stála život. Manželom v aute sa nič nestalo. „To bola jednoducho rana a ja som ani nepostrehol, čo to je. Len som si myslel, že to muselo byť zviera,“ povedal pre médiá vodič Augustín. „Keby sme to boli chytili na stred auta, tak sme mŕtvi podľa mňa,“ poznamenal.
Náraz odhodil zviera ku krajnici. Auto malo poškodené plechy, nedali sa zavrieť dvere, bolo však pojazdné. Diviaka nabralo vo vyše 120-kilometrovej rýchlosti.

Zvieratá spôsobili štyri nehody
Kolízia sa stala na južnom obchvate Nitry, v kilometri 47,9, smer Banská Bystrica. „Ako sa diviak dostal na vozovku, s určitosťou povedať nevieme. Z oboch strán cesty sú v bezprostrednej blízkosti polia, je teda predpoklad, že sa na nich vyskytuje zver, ktorá vyhľadáva potravu,“ povedal Robert Kišš, hovorca spoločnosti Granvia Operation, ktorá je správcom R1.
Od januára do polovice novembra evidujú na ceste medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami štyri nehody, ktoré spôsobila zver. Všetky sa stali večer, respektíve v noci. V máji sa na cestu dostala srna aj diviak, v septembri a novembri opäť diviak.
„Zvieratá sú aktívnejšie v noci, preto by v nočných hodinách mali byť vodiči ostražitejší, najmä v blízkosti križovatiek,“ radí Kišš. Dodal, že všetky nehody sa skončili bez zranení osôb.
Jeleň len obmedzil dopravu
Hoci je oplotenie po celej dĺžke rýchlostnej cesty, a to aj za protihlukovými stenami, nie je možné úplne zabrániť, aby sem prenikla zver.
„Na vozovku sa môže dostať napríklad po príjazdových vetvách šiestich križovatiek. Zajac dokáže oplotenie preskočiť a diviak sa dokáže podhrabať. Oplotenie primárne slúži na zabránenie prieniku vysokej zveri na cestu,“ vysvetlil Kišš.
Vo februári sa na R1 dostal aj jeleň. Ku kolízii s autami neprišlo, vrátil sa do prírody. Pred tromi rokmi sa po ceste pohybovala skupina až deviatich diviakov, ktorá sa zrazila s dvomi autami. Zvieratá uhynuli, ľudia sa nezranili.
„Našou úlohou je udržiavať oplotenie vo funkčnom stave. Hliadkari počas svojich jázd denne vizuálne sledujú jeho stav, pravidelne robíme aj fyzickú obhliadku. Akékoľvek poškodenie opravujeme v priebehu niekoľkých hodín,“ informoval Kišš.
Správca eviduje aj krádeže oplotenia, chýbajúce časti dopĺňa.