NITRA. Do polovice decembra si v synagóge môžete pozrieť výstavu Intone. Ponúka aktuálne diela umelca a pedagóga Martina Kratochvila, ktoré špeciálne vytvoril pre priestor synagógy a pre 12. ročník festivalu umení Konfrontácie. Práve ten vernisáž výstavy minulý pondelok otvorila.
Učí v Nitre, tvorí v Banskej Štiavnici
Martin Kratochvil je učiteľom na katedre výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF v Nitre, ale býva v Banskej Štiavnici, kde má svoj ateliér. Tam aj vytvoril jedenásť diel, ktoré tvoria výstavu Intone.
„Okrem toho, že učím, ako učiť výtvarnú tvorbu, sám som umelecky činný. Táto výstava je vlastne venovaná jednému predmetu či ateliéru – výtvarné vnímanie a vyjadrovanie – aby si študenti všímali nielen prednú, ale aj zadnú stranu diela, preto niektoré veci vystavujem z tej druhej strany,“ prezrádza Martin Kratochvíl.
Diela, ktoré predstavuje, sú vytvorené z liateho farbeného papiera, ktorý je autorsky vyrobený. Recykluje buď starý papier alebo pracuje s čistou buničinou, z ktorých potom vytvára tieto práce.
„Motívy sú viac-menej abstraktné. Sú to vlastne horizontálne pásy vo vertikálnom formáte, ktorý vychádza z ľudskej dimenzie – má rozmery 1 x 2 metre. Farebné horizontálne pásy sa akoby približujú krajinárskemu motívu. Čím menej prostriedkov a farieb je v tom, tým je to pre mňa prijateľnejšie.“
Inšpiroval sa hudbou
Ako už názov Intone napovedá, výstava je inšpirovaná hudbou. Podľa Kratochvila je hudba veľmi abstraktná, môžeme si pri nej predstavovať čokoľvek, práve preto volil abstraktné motívy svojich diel, a nie figurálne kompozície.
„Už je to len na interpretácii návštevníka, či je to pre neho viac krajina, či niečo nekonkrétne, alebo akési ukladanie, padanie, sneženie... Vychádza to z vlastností samotného papiera. Papier je vlákno a to sa nejako ukladá na formát. Nikdy dopredu presne do detailu neviem určiť, kde a ako sa farebné hmoty, ktoré lejem na podložku, uložia.“
Na aktuálnych obrazoch pracoval zhruba mesiac. Tvorba jedného obrazu mu trvala približne deň. „Keďže teraz nie sú až také ideálne podmienky na schnutie a doma nemám špeciálne sušičky, obraz schne asi tak dva dni, aj to vtedy, keď kúrim v izbe v peci a mám pustený ventilátor,“ dodal 42-ročný autor.
Nedostatky podčiarkujú originálnosť
Ako vysvetlila kurátorka Adriana Récka, pedagogička na UKF, Martin Kratochvil sa problematike papiera venuje v duchu geofilozofie Gillesa Deleuzeho a Félixa Guattariho, ktorí uvažujú v intenciách rizomatického biologického princípu myslenia. Maľba pomocou liatej farbenej papierovej hmoty umožňuje tvoriť v duchu rizomatického spojenia, ktoré je na rozdiel od arborescentného (stromového) centralizovaného princípu náhodné a premenlivé. Ako hovorí sám autor diel, rizóma ustavične narastá, umožňuje siete a predlžuje spojenia. S počtom spojení a kombinácií narastajú aj jej dimenzie.
„Dramaturgička festivalu Alena Čierna sa vždy usiluje osloviť takých výtvarných umelcov, ktorých tvorba vykazuje znaky syntézy výtvarného a hudobného umenia. A práve tvorba Martina Kratochvila poukazuje na zaujímavé spojenia týchto druhov umenia. Už samotný názov naznačuje, že ide o kolekciu, ktorá pracuje s tónom, stavebným prvkom zvuku, ktorý však ako termín zohráva veľkú úlohu aj vo výtvarnom umení,“ konštatuje Adriana Récka. „Autor v dielach experimentuje s materiálom farbeného liateho papiera. Ten je tu nielen ako nosič, ale sám sa stáva aj výrazovým prostriedkom, ktorý tvorí obsah diela. Veľkoplošné listy nemajú pevne ohraničené okraje, sú tam rôzne perforácie a nedostatky. Tie ich však robia zaujímavejšími práve pre ich textúru, štruktúru, ktorá sa vytvára náhodile vrstvením papiera. Vznikajú tak originálne, autentické diela.“
Nemenej zaujímavou súčasťou výstavy sú podľa kurátorky pomaľované kuchynské pokrievky. Ilustrujú proces vzniku farbeného papiera, ale autorovi sa zdali zaujímavé aj v hudobnom kontexte festivalu, keďže pripomínajú činely.
