ŠAĽA. Len prednedávnom sme vás informovali o novej súťaži na prevádzkovateľa mestskej autobusovej dopravy, ktorú vypísalo mesto Šaľa.
Na poslednom zastupiteľstve sa tejto téme venovali aj poslanci, tentoraz ale z iného pohľadu.
Poslanec Michael Angelov vyzval svojich kolegov, aby podporili zrušenie súťaže na prevádzkovateľa.
Bod bol do programu zaradený na poslednú chvíľu – poslanci ho odsúhlasili medzi body programu len na začiatku rokovania.
Súťaž je podľa poslanca pre mesto nevýhodná
Spoločne s Angelovom výzvu vypracoval aj Peter Plenta. Píše sa v nej, že „takto nastavená súťaž nie je pre mesto Šaľa a jeho obyvateľov výhodná a nerieši základný problém MHD v meste – nízku frekvenciu spojov kombinovanú s vysokou kapacitou vozidiel.“

Mestom vypísaná súťažje podľa signatárov výzvy, nevýhodná minimálne z troch dôvodov. „Nezvyšuje počet kilometrov, takže nebude možné zvýšiť frekvenciu spojov MHD. Je nastavená tak, že víťazom a zrejme jediným záujemcom bude súčasný prevádzkovateľ MHD – Arriva Nové Zámky,“ píše sa ďalej vo výzve.
Tretím bodom, ktorý prekážal dvojici predkladateľov, bolo, že zmluva neumožňuje prakticky žiadne zmeny desať rokov, čím podľa nich zväzuje ruky nasledujúcemu vedeniu mesta.
Požadovali väčšiu flexibilitu frekvencie spojov
Primátor mesta by podľa nich mal súčasnú súťaž zrušiť a vypísať novú, podľa ktorej by spoj MHD mal chodiť nie neskôr ako každých 30 minút.
Zmluva by mala umožniť väčšiu flexibilitu frekvencie spojov a podmienky by mali byť nastavené tak, aby sa do súťaže mohli reálne zapojiť viaceré spoločnosti.
Konkurencia by mohla priniesť lepšiu kvalitu mestskej dopravy a nižšie náklady pre mesto.
Poslanec následne argumentoval tým, že v nedávnej minulosti, keď existovali tzv. 50-centovky, ľudia využívali viac tie ako MHD. Boli síce drahšie, ale chodili častejšie.
Ďalším argumentom podľa nich je, že viaceré podmienky uvedené v terajšej súťaži sú zbytočné, napr. hlásič zastávok alebo pripojenie wifi.
„Za najväčší problém považujeme podmienku prevádzkovať elektrobus od roku 2017. Mám pocit, že sa za vysokú cenu snažíme dostať niekde, kde to v tejto dobe ešte nie je bežné a cenovo výhodné.“
Mesto má nadštandardnú prímestskú dopravu
Priamo na zasadnutí odpovedal poslancovi na jeho pripomienky Miroslav Políček, ktorý je za celé výberové konanie zodpovedný.
„V podkladoch na výber dodávateľa MHD zostáva zachovaný priemerný počet najazdených kilometrov,“ reagoval Políček na prvý bod, ktorý hovorí o znížení frekvencie spojov.
Podľa neho sa v rannej špičke pohybuje frekvencia spojov medzi Večou a Šaľou v rozmedzí od 30 do 50 minút. V popoludňajších hodinách je frekvencia nižšia, spôsobené to je nižším záujmom.
„Mesto Šaľa má nadštandardne veľký podiel prímestskej dopravy, ktorá zároveň plní úlohu mestskej dopravy.“ Tá by sa podľa jeho informácií v budúcom roku ešte zvýšiť.

Referent dopravy a technických záležitostí reagoval aj na podnet týkajúci sa zníženia intervalov odchodov autobusov
„Cena za službu by bola oproti súčasným takmer dvojnásobná. 150 tisíc by nás vychádzali minibusy, ktoré by jazdili častejšie, ale najmä v ranných hodinách by nezvládali nápor cestujúcich.“ Mesto podľa neho nemôže robiť ľuďom taxislužbu tým, že by sa chodilo každých 15 minút.
Políček zároveň vyvrátil, že celá súťaž je šitá na mieru súčasnému dodávateľovi MHD v meste. „Šancu majú minimálne štyri spoločnosti. Prihlásili sa už dokonca viacerí, aj takí, ktorých sme nevyzvali.
Problém nevidí referent ani v dĺžke kontraktu. „Stále sa tam môžu robiť podľa potreby úpravy. Dlhšie obdobie má zabezpečiť lepšiu cenu a väčšiu kvalitu,“ dodal Políček.
Súťaž je v kompetencii mesta
Za návrh zrušiť výzvu bol napokon iba samotný navrhovateľ. Proti boli traja, ôsmi poslanci sa zdržali.
V kompetencii mestského zastupiteľstva však aj tak nie je celú súťaž zrušiť, keďže podmienky a súťaž vyhlasovalo mesto. Zrušenie súťaže je teda v kompetencii radnice.
Aktuálnemu dodávateľovi mestskej hromadnej dopravy, ktorým je spoločnosť Arriva Nové Zámky, vyprší zmluva na konci kalendárneho roka, dopravu bude zabezpečovať do konca februára.
Prihlasovanie záujemcov sa končí 21. decembra. „Nový prepravca bude zabezpečovať službu do 31. decembra 2025,“ informovala referentka pre komunikáciu v meste Erika Körösi.
V súčasnosti funguje mestská doprava v meste iba na jednej linke.
Trasa je dlhá šesť kilometrov, má najviac trinásť zastávok. V pracovných dňoch premáva 21 spojov, v sobotu trinásť a v nedeľu a cez štátne sviatky dvanásť.