NITRA. Dve kolektívne fotografické výstavy si do 5. februára môžete pozrieť v Krajskom osvetovom stredisku (KOS) v Nitre. Skvosty a dominanty mesta Nitry a Skvosty Nitrianskeho samosprávneho kraja tvoria snímky vyše desiatky neprofesionálnych fotografov nášho regiónu, niektorí z nich sa zúčastnili oboch projektov. Najstarší účastníci foto workshopov boli šesťdesiatnici na dôchodku, najmladším bol 16-ročný študent gymnázia z Nitry Pavel Kuna, ktorý svoje práce predstavuje v rámci oboch výstav.
Autorský pohľad
Expozície predstavujú užší výber zo stoviek fotografií, ktoré počas projektov vznikli. Podľa slov Zdenky Smrečkovej z KOS prvá výstava sprostredkúva autorské pohľady na jedinečné artefakty a život v Nitre.
„Je výsledkom tvorivej fotografickej dielne, ktorú lektoroval profesionálny fotograf a pedagóg Jozef Peniak. Vedel sa vžiť do situácie účastníkov, všetko, čo mohol, im odovzdal. Fotografi absolvovali tri stretnutia – boli zamerané na fotenie ráno, cez deň a večer, aby si vyskúšali rôzne svetelné podmienky. Ranné fotenie bolo pred východom slnka o 4. h na Zobore. Okrem toho, že autori fotografovali a spoznávali dominanty a zákutia Nitry, zároveň sa s lektorom vzdelávali, ako správne fotiť, ako si nastaviť clonu, expozíciu, ako pracovať s kompozíciou a svetlom,“ vysvetľuje Zdenka Smrečková.
Frekventantov workshopu odborník motivoval k tvorbe snímok, ktoré by reflektovali autorský pohľad ale aj ich subjektívny prienik do sveta výtvarnej fotografie. Rešpektoval pritom individuálne priority každého autora, k čomu kto inklinuje a čo rád fotí. Inšpiračným zdrojom boli snímky autorít vo svete výtvarnej a krajinárskej fotografie ako Peter Župník, Miro Švolík, Ján Pohribný či Saul Leiter. Účastníci s klasickým pohľadom na fotografiu mesta či architektúry sa oboznámili s prácami Karola Plicku, Ansela Adamsa, Edwarda Westona a ďalších autorov.
„Autori v teréne fotografovali na pešej zóne, Nitrianskom hrade, Kalvárii, na nábreží rieky aj na Zobore. Zaujímali ich celkové pohľady, rôzne detaily architektúry ale aj bežný život ľudí v meste. Po návrate do ateliéru sa stiahli snímky do počítača, hneď sa premietali a konzultovali. Výsledkom práce nemal byť tzv. „pohľadnicový“ záber, ale fotografie, ktoré spĺňajú atribúty závesného obrazu a teda svojbytného výtvarného diela,“ doplnila Smrečková k projektu fotografickej dielne KOS, ktorý finančne podporilo mesto.
Na hrade, zámku aj v žrebčíne
Druhá výstava Skvosty Nitrianskeho samosprávneho kraja prezentuje výsledky tvorivého fotografického workshopu, ktorý prebiehal vlani opäť pod vedením Jozefa Peniaka. Jeho cieľom bolo podľa Smrečkovej podchytiť začínajúcich fotografov a motivovať aj skúsenejších neprofesionálnych fotografov k zachyteniu kultúrno-historických, prírodných skvostov, dominánt a jedinečností nášho kraja.
„Účastníci fotografovali v Nitre, Bojnej, na hrade Hrušov, v parku, pri zámku a žrebčíne v Topoľčiankach, Brhlovciach, Bátovciach, Pukanci, na vodnom mlyne v Kolárove, v starej a novej pevnosti a v centre Komárna, Nových Zámkoch a Hurbanove,“ vymenúva Smrečková. „Napríklad na Hrušove sme mali veľmi dobré svetlo, aj keď sme tam boli popoludní, na fotkách krásne vynikli celky aj detaily hradu.“
Autori opäť fotografovali, radili si, učili sa nové veci a priamo v autách počas cesty domov sťahovali fotky do notebookov a konzultovali ich s profesionálom. Projekt zorganizovalo OZ Kultúra Podzoboria v spolupráci s KOS, finančne ho podporil NSK.
Autori ho prekvapili
Ako skonštatoval lektor Jozef Peniak, v účastníkoch sa snažil rozvinúť nový pohľad na fotografovanie krajiny, architektúry, mesta, portrétu, dokumentu alebo aj street fotografie. „Okrem kompozičných a expozičných princípov boli účastníci motivovaní k rozmýšľaniu nad konceptom záberov či výtvarným posunom fotografií, čo sa niektorým amatérskym fotografom podarilo v plnom rozsahu. Z fotografických techník sme si vyskúšali napríklad prácu s bleskom alebo maľovanie svetlom v krajine a teda vo väčšom priestore, ako je to obvyklé,“ hovorí Peniak.
„Niektorí autori prekvapili vyzretým prístupom k zadanej téme, iní sa zdokonalili v komponovaní či exponovaní. Workshop teda nebol zameraný len na jeden fotografický žáner ako krajina, portrét, street fotografia, reportáž, či dokument a preto je aj výsledný výstavný súbor žánrovo členitý. Fotografi sa mohli venovať tomu žánru, ktorý im je najbližší a tým aj nájsť svoj subjektívny skvost či dominantu.“





