NITRA. Budúcnosť nitrianskej železničnej stanice je otvorená. Zatiaľ je isté len jedno: trať Leopoldov – Nitra – Šurany sa elektrifikovať nebude. Potvrdili nám to Železnice Slovenskej republiky.
Práve v súvislosti s uvedeným projektom boli plánované investície na nitrianskej stanici. Železnice v minulosti avizovali, že ak získajú peniaze z eurofondov, urobia „zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, nový vizuálny informačný systém a bezbariérový prístup pre cestujúcich, ako aj kamerový systém“.

Neúčelná investícia?
Projekt sa mal realizovať v rokoch 2019 až 2022. „Štúdia realizovateľnosti elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov – Nitra – Šurany nepreukázala účelnosť takejto investície,“ vyjadrila sa pre naše noviny hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Nevylúčila, že vzhľadom na najnovší vývoj, „najmä s ohľadom na rozhodnutie o investícii automobilky Jaguar Land Rover“, môže byť spracovaná nová štúdia, ktorá by reflektovala nový rozsah výkonov v nákladnej doprave.
„Na jej základe sa rozhodne o prípadných investičných opatreniach na predmetnej trati,“ dodala Pavliková.
Spoločný postup
Na otázku, či sú v tomto roku plánované nejaké investície na nitrianskej železničnej stanici, sme odpoveď nedostali. V súčasnosti podľa hovorkyne prebiehajú odborné diskusie a prípravy podkladov pre Memorandum, ktoré majú podpísať ŽSR a Mesto Nitra najneskôr do 30. júna.
„Odpovede budú známe až potom, ako sa dohodne definitívna podoba Memoranda,“ tvrdí Pavliková.
O podpise tohto dokumentu rozhodla vláda vlani v septembri, na výjazdovom rokovaní v Nitre. Jeho cieľom má byť urýchlenie obnovy železničnej stanice a „dohoda o spoločnom postupe a koordinácii investičných aktivít pre poskytnutie vyššieho komfortu zákazníkom nielen železničnej, ale aj mestskej a prímestskej dopravy“.
Čo konkrétne má Memorandum obsahovať a aký bude jeho skutočný význam v praxi, sme sa nedozvedeli. Nekonkretizoval to ani primátor Jozef Dvonč.
„Stále hľadáme termín stretnutia,“ odkázal nám po hovorcovi radnice. Pôvodne sa mal s generálnym riaditeľom Železníc stretnúť koncom minulého roka.
Plány sa menili
Železnice už v minulosti potvrdili, že výpravná budova na nitrianskej stanici je zastaraná a neposkytuje služby na úrovni 3. tisícročia. V roku 2008 preto pripravili projektovú dokumentáciu pre rekonštrukciu. Financovanie plánovali zabezpečiť cez súkromných investorov, ktorí by ako protihodnotu získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.
V roku 2011 ŽSR zmenili názor a rozhodli, že v Nitre postavia novú výpravnú budovu zo svojich zdrojov. Argumentovali aj tým, že novostavba vyjde dva milióny eur, čo je o polovicu menej ako predpokladané náklady na rekonštrukciu historickej budovy. Príprava stavby však bola zastavená pre nedostatok peňazí.
Vynovili toalety a čakáreň
V roku 2013 Železnice avizovali, že chcú stanicu riešiť v rámci projektu „Elektrifikácia a optimalizácia trate Šurany – Nitra – Leopoldov“. Jej financovanie bolo plánované z euro-fondov. Ako sme už spomenuli, tento projekt sa realizovať nebude.
Menšie investície boli na železničnej stanici urobené v roku 2014. Súviseli so štandardami, ktoré zavádza ministerstvo dopravy, aby zvýšilo kultúru cestovania na železniciach.
V Nitre boli ako najhoršie vyhodnotené čakáreň a toalety, ktoré sa dočkali rekonštrukcie. Vo vstupnej hale dali Železnice vymeniť lavice a osvetlenie.