šenie a rozhodli sa zriadiť dvojčlenné hliadky z radov rómskych rodičov.
„Vo Vinodole máme takmer 1900 obyvateľov, z toho je tristodvadsať Rómov. Keď učiteľka vyvolala napríklad rómskeho siedmaka, ten jej zahrešil, že prečo má ísť zas k tabuli. Ďalší žiak z tretieho ročníka sa pokojne vymočil za skriňu, ďalší sa pri výbere obeda tváril, že riadne odovzdal lístok do misy, kuchárky však napokon zistili, že lístok im chýbal. Podobné problémy s disciplínou sme tu riešili denne,“ hovorí starosta Vinodolu Stanislav Melišek. Nakoľko situácia už bola skutočne neúnosná, začali pred dvomi mesiacmi využívať „inštitút“ rómskeho pomocníka. Dvaja dospelí Rómovia, najčastejšie rodičia školopovinných detí, zabezpečujú v škole celodenné služby. Pred nimi už rómske deti majú väčší rešpekt. „Vidíme, že sa očividne zlepšili. Nehovorím, že nás počúvajú vo všetkom, ale keď ich okríkneme, ihneď sa zbadajú. Voči učiteľkám ani zďaleka nemali taký rešpekt. Rodičia nám okrem iného dali plný súhlas, aby sme deti, ak bude treba, vyťahali aj za uši. Zatiaľ to však nebolo treba,“ povedal nám Marián Stojka, ktorý tiež chodieva hliadkovať do školy. Má v nej tri deti - siedmaka, piataka a druháčku.
„Rozdiel v disciplíne bolo najlepšie vidieť v prvé dni po nástupe rómskych hliadok,“ povedala nám jedna z učiteliek. Ďalšia dodala, že v triede má dvadsaťdeväť detí, z toho deväť Rómov. Celkom dobre zvládajú matematiku, ale aj čítanie v slovenskom jazyku. Problémy však majú s písaním. Deti si okrem iného do triedy nenosia ani školské pomôcky. „Na začiatku roka ich síce dostanú, ale veľmi rýchlo ich aj zničia alebo stratia. Nerobia si ani domáce úlohy. Nevieme to riešiť,“ dodala bezmocne. Úlohou rómskych hliadok je zistiť, prečo dieťa neprišlo napríklad ráno do školy. Zájdu k rodičom a ak dieťa nemá zdravotné problémy, privedú ho do triedy. Deti často po obede z vyučovania jednoducho odišli. Teraz im to rómski pomocníci nedovolia.
„Zlepšilo sa aj správanie ostatných detí. Učiteľkám chýbala autorita. Keď som sem prišiel prvý raz, bolo to doslova ako horor. Jeden z našich chlapcov kopal do dverí. Aj doma tak robíš? pýtal som sa ho. Pomáha nám aj to, že s deťmi hovoríme rómskym jazykom,“ prezradil nám Tibor Lakatoš, ktorý je už päť rokov vo Vinodole oficiálne vajdom. Uviedol, že dvadsať rokov bol tiež poslancom obecného zastupiteľstva. Organizačné schopnosti získal vo funkcii majstra pre drobné a údržbárske práce v Technických službách v Nitre. Podľa neho sa disciplína ich detí v škole zlepšuje. Dodal, že videl aj biele dievča, ktoré kopalo do dverí, a upozornil ho.
V obci sa vraj mnohým nepáči, že na ich deti dohliadajú rómske hliadky. Starosta je však rád, že v škole sa pomery predsa len zlepšili. Zamýšľa sa dokonca nad tým, že hliadkujúcich Rómov bude ohodnocovať v rámci aktivačných prác. Doteraz tieto služby robili zadarmo.