NITRA. O tretinu vyhodených peňazí naviac a bez zjavného dôvodu! Tak sa dá zhrnúť kritika poslanca Petra Oremusa, ktorý ostro napadol spôsob, akým si župa vybrala autobusového prepravcu na ďalších desať rokov.
Víťazom súťaže na dopravcu pre nitriansku župu sa stala skupina dodávateľov tvorená dvoma akciovkami – spoločnosťami Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky. Spoločnosti sa spojili a za prevádzkovanie prímestskej dopravy na desať rokov ponúkli skoro 305 miliónov eur. S ponukou súťaž, v ktorej nemali súpera, vyhrali.
Oremus: Nechápem, prečo suma prudko vyskočila
Župa čelila za spôsob, akým si vyberala prepravcu, tvrdej kritike nielen prepravných firiem, ale aj viacerých krajských poslancov. Poslanec Peter Oremus nazval sumu, ktorú kraj v najbližších desiatich rokoch obom spoločnostiam za autobusové spoje zaplatí, za „jednoznačne premrštenú“.
„Momentálne dávame na výkony vo verejnom záujme približne 16 miliónov eur aj pre Arriva Nitra a aj pre Arriva Nové Zámky. Ak by sme to aj zaokrúhlili aj na 20 miliónov a bavíme sa o desaťročnom období, tak by to malo byť zhruba 200 miliónov eur na desať rokov. A my sme vysúťažili 304 miliónov eur,“ upozornil poslanec Oremus. To je asi o tretinu viac, ako kraj dáva na prepravcu v dnešnej dobe!
Kuriózne pritom vyznieva tvrdenie župy, že na súťaži ešte aj ušetrila. Predpokladaná hodnota zákazky bola totiž až 334 miliónov eur a predstavitelia župy sa teraz chvália, že vysúťaženou sumou ušetrili približne 29 miliónov eur.
Ako je možné, že prepravcovia dostanú za rovnaké výkony až o približne tretinu viac ako doteraz, Oremus a ďalší kritici tendra jednoducho nechápu. „Veď si zoberte, že tí prepravcovia majú nové autobusy, za posledný rok-dva sa nemenili ceny nafty – tie výkony by mali byť lacnejšie,“ povedal poslanec.
Napadol aj to, že materiál k najväčšej súťaži, akú župa kedy robila, dostal poslanecký zbor neskoro a o súťaži nemali krajskí poslanci dostatočné informácie.
Belica: Mohli sa hlásiť aj zo zahraničia
Župan Milan Belica si nemyslí, že vysúťažené podmienky sú zlé. „Treba si uvedomiť, že tie čiastky nie sú definitívne čiastky, ktoré budeme platiť. Sú tam uvedené osoby a kilometre a neviem, či tak presný kalkulačný vzorec ešte na Slovensku existuje. Navyše, sú tam aj sankcie, ak nedodržia podmienky zmluvy,“ povedal. Belica teraz hľadá schopného manažéra, ktorý bude kontrolovať výkon zmluvy.
Šéf samosprávneho kraja tiež odmietol obvinenia, že župa ušila tender na mieru práve prepravcom Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky. „Možno by sme vedeli zlepiť nejaký celok z 50 alebo 60 menších prepravcov, ktorí majú po dva-tri autobusy,“ povedal a naznačil, že v takomto prípade by ale preprava z jednotlivých dedín mohla byť ohrozená viacerými komplikáciami.
Podľa župana nemuseli súťažiť iba slovenské firmy. Tender bol medzinárodný a podľa Belicových slov nič nebránilo tomu, aby sa doň prihlásili napríklad Rakúšania, Nemci alebo Poliaci.
Tender je už uzavretý, meniť sa nič nedá
Záujemcov o tender bolo až dvanásť. Keďže ale nesplnili technické podmienky, do súťaže sa dostal iba jediný uchádzač. Tým bolo spomínané zoskupenie firiem, ktoré ponúklo 304 815 110 eur. „Mám pocit, akoby to bolo ušité na jedného uchádzača,“ povedal poslanec Ľubomír Bošanský z KDH.
Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky prevádzkovali aj doteraz prímestskú dopravu v okresoch Nitra, Zlaté Moravce, Šaľa, Topoľčany, Nové Zámky, Levice a Komárno. Zmluva sa im skončila na prelome rokov.
Keďže župa dovtedy nového prevádzkovateľa pre prímestskú dopravu vybrať nestihla, staré zmluvy sa o dva roky predĺžili. Výpovedná doba sa v nich stanovila na mesiac. Krajskí poslanci schválili ukončenie týchto zmlúv k 29. februáru. K tomuto termínu odporučili županovi podpísať novú zmluvu s víťazom súťaže.
Keďže tender je uzavretý a zmluva už podpísaná, podľa Oremusa sa s tým už v tejto fáze nedá dokopy nič robiť. „Jedine kontrolovať každý rok skutočné výkony,“ dodal poslanec.