NITRA. Hradný most, ktorý pred piatimi rokmi postavili nanovo, je stále bez omietky. Dôvodom je vlhkosť. Kedy ju odstránia a ako, nie je známe.
„Na moste vidieť biely povlak – z mlaty sa vyplavuje vápno, ktoré je spojovacím materiálom. Ohrozená je stabilita stavby,“ vyjadril sa stavbár.
„Stabilita mosta by mohla byť ohrozená v prípade, ak by sa to neriešilo dlhodobo,“ reagoval biskupský ekonóm Martin Štofko.
Uistil, že rozobratie mosta a jeho postavenie nanovo nehrozí: „Jedine sa môže prehodnotiť izolačná vrstva pod dlažbou.“

Postavili ho nanovo
Barokový most vedúci na hrad postavili v rokoch 1750 až 1780. V auguste 2011 ho dal biskupský úrad zrekonštruovať, pretože mal problémy so statikou. Nakoniec ho s pomocou ťažkých mechanizmov zbúrali a postavili nanovo.
„Odborníci skonštatovali, že pôvodné murivo už nemôžu obnoviť,“ povedal vtedy hovorca biskupského úradu.
V zápise z kontrolného dňa na stavbe sa píše, že všetky murované konštrukcie boli prevlhnuté a vo veľkej miere zasolené. Nepriaznivý stav podľa odborníkov spôsobila absencia ílovej vrstvy nad klenbami.
Pamiatkari na omietke trvajú
Paradoxom je, že most vlhne aj teraz, hoci ho prakticky postavili pred piatimi rokmi nanovo a použili aj ílovú vrstvu. Preto zostáva neomietnutý – pôvodne mal dostať omietku už na jar 2012. Potom sa dátum opakovane odsúval. Záväzným termínom na odstránenie nedostatkov mal byť máj 2014.
„Obnova hradného mosta nie je stále ukončená,“ vyjadril sa Rudolf Viršík, zástupca riaditeľky krajského pamiatkového úradu.
Vlastník mosta podľa neho v blízkej budúcnosti plánuje urobiť práce, ktoré zabránia nežiaducemu zavĺhaniu konštrukcie. Potom treba most omietnuť, pamiatkari na tom trvajú.

Problémy s izoláciou
„Most vlhne pravdepodobne z dôvodu nefunkčnej vrstvy bentonitu (ílovitá hornina, ktorá bola použitá ako izolácia – pozn. red.), ktorý je pod dlažbou. Vlhnutie bočných strán je prirodzené, keďže tie sú konštrukčne len z jednej vymurovanej tehly,“ povedal biskupský ekonóm.
Pripomenul, že „presne takto pracoval aj starý most, len to bolo menej viditeľné z dôvodu, že klenby boli zamurované“.
Firma Jomakstav, ktorá postavila hradný most nanovo, postupovala podľa projektovej dokumentácie a biskupstvo ju za súčasný stav neviní. Most preto napriek vlhnutiu prevzalo. Náklady na jeho rekonštrukciu vyčíslil Martin Štofko na približne 300-tisíc eur.
Kedy sa most dočká opravy a následne omietky, zatiaľ nie je známe. „Situáciu komunikujeme s krajským pamiatkovým úradom a odborníkmi,“ povedal Štofko.
Oslovili sme aj firmu Jomakstav, nereagovala.