NITRA. Mestskí poslanci schválili znenie Memoranda o spolupráci pri spoločnom postupe obnovy železničnej stanice v Nitre. Dokument majú podpísať mesto a Železnice SR, ešte vlani o tom rozhodla vláda.
V memorande sa píše, že ŽSR majú zámer vykonať rekonštrukciu a modernizáciu železničnej stanice a mesto prejavuje záujem pri tom spolupracovať. Vzájomnú súčinnosť si poskytnú bezodplatne. „Uzatvorenie memoranda nemá finančný dopad na rozpočet mesta,“ píše sa v dôvodovej správe k materiálu, ktorý dostali poslanci.
Pracovná skupina zriadená mestom a ŽSR na základe memoranda zosumarizuje „dostupné údaje potrebné na spracovanie štúdie alternatívnych možností riešenia obnovy ŽST Nitra a jej okolia“. Alternatívy majú zohľadňovať možnosti obnovy stanice „vlastným zámerom ŽSR“, ako aj možnosti verejnosúkromného partnerstva. To znamená, že by sa na financovaní podieľal súkromný investor.
Samotnú štúdiu dajú vypracovať železnice na svoje náklady. Mala by reflektovať potreby železníc, mesta a samosprávneho kraja na mobilitu obyvateľstva v časovom horizonte 10 až 20 rokov, „a to aj s ohľadom na podporu a rozvoj investícií v meste a regióne“. Prednosta radnice Igor Kršiak predpokladá, že štúdia môže byť hotová do polroka.
Memorandum sa uzatvára na dobu neurčitú. Žiadne termíny ani čísla sa v ňom neuvádzajú. „Predpokladám, že realizácia obnovy stanice bude závisieť od finančných prostriedkov,“ povedal Kršiak.
Budúcnosť železničnej stanice tak zostáva naďalej otvorená, a to napriek existencii memoranda. Na otázku, či sú v tomto roku plánované nejaké investície na obnovu, sme odpoveď nedostali.
Ešte v roku 2008 pripravili ŽSR projektovú dokumentáciu pre rekonštrukciu stanice – financovať ju chceli cez súkromných investorov. Tí by ako protihodnotu získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.
V roku 2011 sa začalo hovoriť o výstavbe novej výpravnej budovy z vlastných zdrojov. Novostavba mala stáť dva milióny eur, čo bolo údajne o polovicu menej ako náklady na rekonštrukciu historickej budovy. Príprava výstavby však bola zastavená pre nedostatok peňazí.
V roku 2013 železnice avizovali, že chcú stanicu riešiť v rámci projektu „Elektrifikácia a optimalizácia trate Šurany – Nitra – Leopoldov“ za peniaze z eurofondov. Projekt sa mal realizovať v rokoch 2019 až 2022. „Štúdia realizovateľnosti nepreukázala účelnosť takejto investície,“ vyjadrila sa v januári hovorkyňa ŽSR.