Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Znížia tieniče geopatogénnych zón nehodovosť?

Deväťkilometrový úsek cesty druhej triedy medzi Nitrou a Hlohovcom (začína za Lužiankami) sa vyznačuje vysokým počtom dopravných nehôd. Podľa odborníkov sa pod tento stav podpisujú aj geopatogénne zóny, ktoré nepriaznivo vplývajú na senzibilných vodičov.



Elektromagnetické pole je silne narušené najmä na štvorkilometrovom úseku. Svojimi meraniami to zistil inžinier Andrej Sándor, pracovník Výskumného ústavu živočíšnej výroby Nitra. Hovorí, že situáciu by pomohli zlepšiť tieniče geopatogénnych zón (GPZ) - tzv. harmonizéry. A. Sándor už nimi harmonizoval napríklad aj nemocnicu na Kramároch, Národnú banku Slovenska či Slovnaft, ale aj firmy v našom regióne, ktoré trápila vysoká úrazovosť a práceneschopnosť zamestnancov. „Všetko je to fyzika, hovoríme o normálnych fyzikálnych javoch,“ vysvetľuje odborník na elektromagnetické polia, ktorý vyvinul aj spomínané harmonizéry.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ chýbajú peniaze
Psychotronikom sa nazýva nerád, rovnako nerád používa aj termíny prútik a virguľa (ako citlivá osoba dokáže s ich pomocou nájsť geopatogénne zóny). Časť verejnosti ich totiž považuje za nevedecké. Paradoxom pritom je, že niektorí neveriacky krútia hlavami nad vecami, ktoré sú vedecky dokázateľné a poznali ich už naši predkovia.
„Aj vedec musí mať otvorené oči, nie klapky na očiach,“ reaguje Andrej Sándor a upozorňuje na program Európskej únie s názvom NEST. Skrývajú sa pod ním nové a vznikajúce vedy a technológie, ktoré chce únia podporiť. „Časť programu Priekopník je zameraná na Meranie nemožného – EÚ naň vyčlenila 36 miliónov eur. Chceme sa doň zapojiť aj my, a to spoločným projektom so štyrmi ďalšími krajinami,“ prezradil Sándor. Verí, že aj vďaka aktivite EÚ sa podarí výsledky výskumu zapracovať do legislatívy - aby sa mohli aplikovať v našom každodennom živote. Napríklad aj pri znižovaní nehodovosti na cestách.
A. Sándor sa uvedenou problematikou zaoberá už vyše tridsať rokov. Ešte v roku 1994 založil pokus na 4-kilometrovom cestnom úseku Senec – Viničné, kde osadil dva veľkoplošné tieniče geopatogénnych zón. Financie poskytla Nadácia na podporu alternatívnych metód v ochrane životného prostredia. „Výsledkom je zníženie nehodovosti približne o 25 percent, menej je aj obetí na životoch,“ konštatuje Sándor. Dodáva, že tieniče pracujú na princípe homogenizovania a usmernenia elektromagnetického poľa. „Tie najvýkonnejšie dokážu harmonizovať narušené prostredie až do okruhu 1,2 kilometra.“
Na spomínanom úseku cesty Nitra – Hlohovec by vraj stačili tri tieniče vo veľkosti hokejového puku, ktoré by sa zakopali do zeme, do hĺbky asi dvadsať centimetrov. Podľa dopravného inžiniera Andreja Sitkeya z Okresného dopravného inšpektorátu (ODI) v Nitre je na ich osadenie potrebné získať výnimku z ochranného pásma cesty, ktorú vydáva obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie po dohode s ODI. Nezodpovedanou však zostáva otázka, kto by projekt v hodnote niekoľkých desiatok tisíc financoval. Vzhľadom na súčasnú legislatívu sa pomoc zo strany štátu očakávať nedá. A tak sa realizácia stále odďaľuje. „Osadenie tieničov by som uvítal. V rozpočte obce však na to nemáme peniaze. Nie je to naša cesta,“ hovorí Ondrej Práznovský, starosta Lehoty, do katastra ktorej zasahuje asi štyristo metrov zo štvorkilometrového úseku pod vplyvom GPZ. Cesta je vybudovaná na mieste, kde boli kedysi močiare. Navyše, podľa dopravného inžiniera Sitkeya jej výškové a smerové vedenie nie je optimálne.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to GPZ?
„Geopatogénna zóna je lokalita, kde je narušená homogenita elektromagnetického poľa. Spôsobiť to môže podzemná voda, miesta bývalých podzemných riečišť, rybníky, lokality s rádioaktívnym podložím, miesta, kde sa stýkajú horniny a nastávajú geologické zlomy, kde sú vybudované inžinierske siete...“ vysvetľuje výskumný pracovník A. Sándor. Upresňuje, že na GPZ je veľmi citlivých asi 10-20 percent vodičov. „Pri vzájomnom pôsobení meteorologickej poruchy a GPZ môžu dostať akýsi náhly šok, ktorý vyvolá okamžité zhoršenie vedomia, mimovoľné pohyby rúk na volante alebo nôh na pedáloch. Pri analyzovaní mnohých zdanlivo nepochopiteľných nehôd sa zistilo, že vodiči nenatáčali volant do smeru zákruty, ale pokračovali v priamej jazde, vchádzali do protismeru, alebo zišli z cesty.“ Situácia môže byť ešte horšia, keď sa paralelne s cestou ťahá vysoké napätie: elektromagnetický smog totiž budí negatívnosť geopatogénnej zóny.
Riešením sú veľkoplošné tieniče pri ceste, ale aj minitienič priamo v aute, ktorý homogenizuje narušené vonkajšie prostredie. Osobne ho vyvinul Andrej Sándor. Rady, ako by sa mali chrániť vodiči – senzitívne osoby, publikoval aj v Zborníku z 2. seminára o bezpečnosti dopravy na cestných komunikáciách, ktorý vlani vydala Slovenská správa ciest. Uvádza, že pomôže poťah z prírodnej kože alebo bavlnenej látky na volante, respektíve rukavice z týchto mate-
riálov. „Pri jazde cez miesta vplyvu GPZ je vhodné držať volant len jednou rukou, lebo tak nevzniká „uzavretý okruh“ a nedochádza k prudkej prútikárskej reakcii.“ Ideálne by preto bolo, aby boli vodiči na úsek cesty, kde sa stávajú nehody pod vplyvom geopatogénnych zón, upozornení dopravnou značkou.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 474
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 827
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 164
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 039
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 597
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 487
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 683

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 18 355
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 278
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 524
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 469
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 431
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


13 h
Družstvo PFA ViOn U12 bolo na turnaji rozdelené na červených a bielych.

V športovej hale sa stretlo šesť kolektívov.


13 h
Andrej Berkes, predseda Zoborského skrášľovacieho spolku.

Sedačky majú nahradiť kabínky. Navrhovaná trasa ide nad nezastavaným územím.


12 h
Samuel Bibeň (vpredu) hetrikom potiahol Dolné Krškany proti Janíkovciam.

Nitriansku zimnú Corgoň ligu po treťom kole vedie AC o tri body pred Dolnými Krškanmi.


14 h

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 18 355
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 278
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 524
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 469
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 431
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu