NITRA. Nad obnovením lanovky na Zobore uvažuje nielen mesto, ale aj biskupstvo. Jedným z dôvodov je skutočnosť, že mu patrí les aj pozemok pod hornou stanicou.
„Ak by sa mala lanovka realizovať, je pre nás dôležité, aby bola verejnosťou chcená. My nemáme ambíciu ju stavať ani prevádzkovať, no chceme nachystať podklady, aby sa mohol projekt – ak bude možnosť – uchádzať o financie,“ povedal biskupský ekonóm Martin Štofko.
Potvrdil, že o lanovke hovoril aj na ministerstve, kde rokovali o pozemkoch pod budúcou automobilkou Jaguar: „Pýtali sa ma, aký zaujímavý projekt by mohol investor v Nitre podporiť. Spontánne ma napadla lanovka.“

Rokovali o trase
Cirkev a mesto svoje aktivity okolo lanovky nekoordinujú. Primátor Jozef Dvonč povedal, že radnica v tejto veci nepodniká žiadne kroky, pretože lanovka „nie je v prioritách volebného programu na roky 2014-2018“.
V apríli sa však konalo rokovanie o trasovaní lanovky, ktoré zvolal útvar hlavného architekta. „Nevedel som o tom,“ povedal primátor. Trvá na tom, že mesto nezvolalo žiadne rokovanie, hoci spomínaný útvar patrí pod mestský úrad.
ÚHA konal na základe žiadosti, ktorú dostal od komisie pre financovanie, správu majetku a podnikateľskú činnosť. Žiadala o stanovisko k trase lanovky.
Keďže predseda komisie, poslanec Milan Burda, navrhol alternatívne polohy trasovania v chránenej lokalite, zvolal ÚHA „krátke pracovné rokovanie“. Pozval naň aj zástupcov Správy CHKO Ponitrie a okresného úradu.

Až na hranici lesa
Účastníci rokovania sa predbežne priklonili k pôvodnej trase s využitím pôvodného záchytného parkoviska.
„Bola by to však trasa skrátená – nástupná stanica lanovky by bola až na hranici lesa. Z parkoviska by tam ľudia museli prejsť peši,“ povedal Milan Burda, ktorý pôvodne uvažoval aj nad trasou od liečebného ústavu.
O zvolanie rokovania požiadal, „aby sa veci okolo lanovky začali hýbať“. Dodal, že na lanovku sa ho pýtajú viacerí občania a aj jeho táto téma zaujíma.
„Varianty trasy lanovky prechádzajú územím Chránenej krajinnej oblasti Ponitrie, ktoré je súčasne aj Územím európskeho významu Zobor. Platí tu druhý stupeň ochrany,“ povedal Radimír Siklienka, riaditeľ správy Štátnej ochrany prírody SR, Správa CHKO Ponitrie.
Účastníci rokovania konštatovali, že zámer podlieha zisťovaciemu konaniu v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. „Zároveň sa priklonili v prípade, že sa mesto Nitra rozhodne v tomto zámere pokračovať, k pôvodnej trase lanovky,“ potvrdil Siklienka.

Cirkev preferuje kabínky
Biskupstvo nad pôvodnou trasou lanovky neuvažuje, zachovať by však chcelo hornú stanicu. Vyhliadnuté má aj miesto pre dolnú stanicu s parkoviskom, zatiaľ ho nechce špecifikovať.
„Našli sme lokalitu, ktorá je mimo chráneného územia,“ naznačil biskupský ekonóm Martin Štofko. Zdôraznil, že od začiatku musí byť zrejmé, že trasa nepôjde nad domami Zoborčanov.
O lanovke už tri roky komunikuje s odborníkmi. Boli sa pozrieť aj v teréne, aby posúdili technické možnosti. „Sedačková verzia je najlacnejšia, ale má viac limitujúcich faktorov, pokiaľ ide o prevádzku, pretože je viac závislá od počasia a Nitra je dosť veterná. Alternatíva, ku ktorej sa prikláňame, je kabínková lanovka,“ povedal Štofko.
Malo by ísť o dve trojice kabínok, kapacita by bola približne rovnaká, akú mala bývalá lanovka.
O lanovku sa cirkev zaujíma ako vlastník lesa a aj ako zakladajúci člen Nitrianskej organizácie cestovného ruchu. „Tento projekt by však mohol byť realizovaný jedine vtedy, keby sa našiel vhodný grantový program – tak, ako sa našiel na výstavbu kaviarne pod hradom,“ dodal Štofko.

Bude voziť cyklistov?
Lanovka by sa podľa neho uživila, keby nemusela splácať samú seba a keby boli hore atrakcie, ktoré pritiahnu návštevníkov. Krásny výhľad na Nitru nestačí. Jednou z možností by mohla byť cyklistika.
„Vo Vancuoveri je lanovka, ktorú v lete využívajú cyklisti. Vedel by som si predstaviť, že by na Zobore boli cyklochodníky, už tam aj nejaké sú,“ poznamenal Štofko.
Informáciu, či sa o lanovku reálne zaujíma Jaguar Land Rover, zatiaľ nemá. S investorom o tejto téme nehovorila ani radnica.
„V úvodnej prezentácii (na stretnutí v Anglicku, kde bol primátor spolu s premiérom – pozn. red.), zrejme na impulz biskupského úradu, to bolo spomínané, odvtedy sa o tejto možnosti nerokovalo,“ povedal primátor.
Plány a utópie
V rokoch 1970 až 1994 jazdila na Zobore sedačková lanovka, jej trasa merala 1375 metrov. Skončila, pretože už nespĺňala bezpečnostné predpisy. Zhrdzavené sedačky dalo mesto v roku 2009 demontovať, ohrozovali okolie.
Ešte v roku 1998 sa hovorilo o rekonštrukcii pôvodnej lanovky, istá firma chcela na dražovskej strane Zobora postaviť minivlek a alpskú šmýkačku, avizovala aj umelé zasnežovanie svahu.
V roku 2011 radnica rokovala o výstavbe novej lanovky so spoločnosťou Veolia, ktorá v Nitre prevádzkuje mestskú autobusovú dopravu. Médiá informovala, že práce by mali trvať len tri až štyri mesiace. Ľudia sa mali voziť v kabínkach, ideálne s vysúvacou strechou.