Od polovice júla vedie Divadlo Andreja Bagara, najvýznamnejšiu kultúrnu inštitúciu v Nitrianskom kraji. Po pätnástich rokoch vystriedal vo funkcii Jána Grešša, ktorý najskôr sám oznámil, že odchádza, no keď krajskí poslanci odmietli vymenovať za riaditeľa Greššovho favorita Svetozára Sprušanského, rozhodol sa Greššo znovu uchádzať o kreslo šéfa divadla. V druhom výberovom konaní neuspel on ani Sprušanský, komisia sa rozhodla pre Jaroslava Dóczyho, ktorý hladko prešiel poslaneckým hlasovaním. Prinášame vám rozhovor s novým riaditeľom divadla.
Poslankyňa Kolenčíková zo Smeru hovorila po tom, čo vás komisia vyhlásila za víťaza výberového konania, že si musela vypnúť telefón, lebo jej vkuse volali ľudia, že umelecký súbor divadla je vašou voľbou pobúrený. Vnímate to aj vy tak, že súbor je pobúrený, rozpoltený?
- Dňom môjho menovania už tie staré veci nie sú pre mňa zaujímavé. Je pravdou, že teraz sú tu prázdniny a v divadle je málo ľudí, ale nemal som pocit, že by tu bola nejaká averzia voči mojej osobe.
Čiže neobávate sa, že sa vám stane to, čo riaditeľovi Starého divadla Karola Spišáka pánovi Kusendovi, že herci vám začnú dávať výpovede?
- S hercami som ešte nebol, chystám sa na stretnutie s nimi. Ale pokiaľ ide o ľudí, ktorí zabezpečujú prevádzku, teda napríklad technická časť, tá funguje, tak isto aj ekonomický úsek a personálny úsek. Nemám pocit, že by boli ľudia naladení proti mne.
Pani Kolenčíková vám vyčítala, že máte poľnohospodársku školu, a teda vám chýba vhodné vzdelanie na riadenie divadla. Podľa nej nemáte skúsenosti s riadením kultúrnej inštitúcie.
- Keď som už raz absolvoval takú školu, tak ju nevymažem zo svojho životopisu. Som hrdý na tú školu, lebo mi dala technický rozhľad a nebola zameraná len na poľnohospodárstvo, ale hlavne na techniku a s technikou sa robí aj v divadle. Po skončení školy som začal pracovať v kultúre, začal som na Agrokomplexe, potom som prestúpil do organizácie, ktorá má na starosti kultúru. Tam mi vyčítali, že nemám vysokú školu humanitného zaradenia. Bola vtedy možnosť urobiť si po vysokej škole mimoriadne štúdium, také niečo, ako je dnes doktorát. Využil som túto možnosť práve na Vysokej škole múzických umení, kde som študoval filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu. Na UKF v Nitre som tiež absolvoval tretí stupeň - kulturológiu, tam som sa zaoberal vývojovými trendmi regionálnej kultúry na Slovensku. A vždy hovorím, že môj otec mal obchodnú akadémiu a bol zlý herec? Nikto mu to do smrti nevyčítal, že nemá vysokú školu múzických umení.
Kandidovali ste už v prvom výberovom konaní, v ktorom komisia za riaditeľa odporučila pána Sprušanského. Vy ste vtedy nezískali ani hlas. Komisia vám vyčítala, že sa na divadlo pozeráte príliš manažérsky a nie divadelne. Čím ste teda presvedčili komisiu v druhom výberovom konaní?
- Prekvapilo ma, že projekt bol hneď vyradený, lebo Dóczy chce riadiť divadlo manažérsky. Nikto nechápal ten názor, veď riaditeľ je všade hlavne manažér. V druhej komisii som uspel možno práve preto, že v nej boli manažéri.
Krátko po zvolení ste povedali, že sa budete zameriavať na marketing divadla, na komunikáciu, na PR. To zaváňa manažérskym riadením. Aké sú vaše divadelné priority?
- Chcel by som vytvoriť dramaturgickú radu, do ktorej by som chcel pozvať aj ľudí, ktorí boli v minulosti prepojení na divadlo. Rada by mala byť orgánom, ktorý by vedel implantovať do dramaturgického plánu veci, ktoré sú zaujímavé v zahraničí, ale s prihliadnutím na región, v ktorom žijeme.
V rámci vášho projektu Otvoreného divadla chcete robiť inscenované prehliadky po divadle. Tie si ako predstavujete?
- Nie sú to úplné novinky, sú to veci odpozerané inde, dokonca boli aj v Nitre. Pani Adela Gáborová to robila v rámci Divadelnej Nitry. Inscenovaná prehliadka bude pripravená pre turistov aj pre návštevníkov kedykoľvek, aj počas prázdnin. Nič to nechce, len sprievodcu, ktorý bude naučený zaujímavé veci, pikošky o divadle, bude to doplnené aj technickým spôsobom, aby sme vytvorili pre návštevníka zážitok.
Ako chcete prilákať návštevníka, ktorý chodí do divadla sporadicky alebo človeka, ktorý nechodí vôbec?
- Robil sa prieskum v rámci Nitrianskeho kraja, podľa ktorého asi 56 % ľudí nebolo vôbec v divadle. Netvrdím, že divadlo je organizácia, ktorá má mať stopercentnú návštevnosť. Ale minimálne je mojim zámerom prelomiť to číslo opačne, aby bolo menej tých, čo nechodia do divadla. Silný potenciál vidím v mladých ľuďoch. Pýtal som sa môjho syna a ten sa pýtal spolužiakov, že prečo nechodia do divadla. Odpoveď bola, že ani ich to nenapadne, a to je zlé. Generácia, ktorá si vytvorila zvyk chodiť do divadla, pomaly odchádza, starne a tých ľudí bude ubúdať. Vychovať si nového diváka je preto veľmi dôležité. A teraz nám nejde o tých mladých ľudí, čo sem prídu na školské predstavenie, alebo o tých, čo ich rodičia zoberú do divadla. Chceme, aby mladí prišli sami, lebo ich niečo v divadle zaujme.
Od 7. júla má divadlo novú webovú stránku, Plánujete s mladším návštevníkom komunikovať aj inými formami, napríklad cez Facebook?
- Nie som príliš priateľom Facebooku, je skôr na zvolávanie ľudí alebo komunít niekde. Chcem vytvoriť divadelný Youtube kanál, už existuje, ale je prázdny. Ku konkrétnym predstaveniam chcem robiť flash mob (krátke, neočakávané vystúpenie na mieste plnom ľudí, ktoré upúta pozornosť - poznámka redakcie). Je tu aj potenciál umeleckých škôl a spolupráce s nimi. Bol by som veľmi rád, keby sa aspoň raz do mesiaca zaviedli také "family" piatky, kde by rodičia s deťmi mohli chodiť na nejakú hru. Nemuseli by to byť rozprávky, ale rodinné hry, niečo podobné, ako sú v televízii rodinné filmy.
Pán Greššo vysvetlil svoju kandidatúru v druhom kole tak, že chce očistiť meno, dokázať, že v divadle sa nehospodárilo zle. Plánujete spustiť ekonomický audit, aby ste zistili, v akom finančnom stave je divadlo?
- Ešte pred nástupom som premýšľal nad tým, že asi bude dobré niečo také urobiť. Na druhej strane, keď som sem prišiel, videl som, že ľudia tu normálne fungujú a možno sa mi to zdá do určitej miery aj zbytočné. Ale aj keby som si dal niečo také urobiť, to neznamená, že idem poľovať po Jankovi Greššovi, urobil by som to možno preto, aby boli všetci spokojní. Keď sa audit urobí a zistí sa, že všetko je v poriadku, tak aj on môže pokojne spať. Urobím len to, čo chcel urobiť on - spraviť audit, aby mohol očistiť svoje meno, lebo bolo podozrenie, že asi zato sa chce vrátiť, lebo sú tu nejaké problémy.
Na nedávnych detských promóciách vás predstavili ako riaditeľa divadla, aj ako šéfa Mediálneho centra Filozofickej fakulty UKF. Budete pôsobiť v oboch funkciách?
- V mediálnom centre bude od 1. augusta nový, poverený riaditeľ. Dal som návrh pánovi dekanovi, meno nového riaditeľa ešte prezradiť nechcem.
Ste synom hereckej legendy z tohto divadla. Cítite tak nejako vnútorne dohľad vášho otca nad vašimi krokmi?
- Keď už bolo jasné, že som prešiel zastupiteľstvom, tak sme sedeli v takej partii vonku na terase, bola tam manželka, rodina a naši známi a niekto z nich dal otázku, že čo by na to povedal otec. A oni tak zborovo všetci odpovedali, že veď on to zariadil. (smiech) A potom ešte padla otázka, že prečo nie hneď v prvom kole. Asi bol vtedy so Satinským niekde na víne... (smiech)