NITRA. Volanie po mieri z ukrajinskej metropoly, spoveď jedného z najväčších nacistických vojnových zločincov, výpoveď vojnou zasiahnutých irackých umelcov či príbeh konzumného života dnešnej európskej strednej triedy prinesie na scénu Medzinárodný festival Divadelná Nitra. Jeho jubilejný 25. ročník sa uskutoční od 23. do 28. septembra.
K jubileu vydajú publikáciu
Ako povedala riaditeľka festivalu Darina Kárová, 25 rokov Divadelnej Nitry dáva možnosť bilancovať, pripomenúť si osobnosti, krajiny a diela, ktoré za uplynulé štvrťstoročie boli na festivale prítomné. „Pripravujeme výstavy fotografií, plagátov, návštevníkom ponúkneme zaujímavosti z archívu festivalu. Vrcholom spomínania by mala byť kniha ...túžba živá po kráse/Medzinárodný festival Divadelná Nitra 1992 – 2016, ktorú vydáva Asociácia Divadelná Nitra spolu s Divadelným ústavom v Bratislave. Publikáciu do života za prítomnosti autorov uvedieme počas festivalu na špeciálnom evente v nedeľu 25. septembra,“ hovorí Darina Kárová.
„Festival však nebude len o spomínaní. V tomto roku má Divadelná Nitra motto Óda na radosť? (minulosť - prítomnosť – budúcnosť). Budeme si klásť množstvo otázok, napríklad koľko dôvodov na radosť poskytuje súčasná Európa, ako sa vyrovnáva s dedičstvom minulosti, ako prijíma výzvy súčasnosti a aká je jej budúcnosť. Festival bude o človeku, spoločnosti, jej hodnotách, o domove, vykorenenosti, ale aj o samotnej óde na radosť, ktorá sa bude niesť celým priestorom festivalu.“
Jedenásť inscenácií zo siedmich krajín
Divadelná Nitra ako každý rok ponúkne svoj hlavný program, Festival Plus, sprievodný program, vzdelávací aj pracovný program. V hlavnom programe tvorcovia zo siedmich krajín - Česka, Francúzska, Nemecka, Poľska, Švédska, Ukrajiny a Slovenska - uvedú 11 inscenácií. Nie je medzi nimi ani jedna krajina, ktorá by na festivale ešte nebola, ale všetky zahraničné súbory sú na Divadelnej Nitre po prvý raz, dokonca päť zo šiestich zahraničných divadiel nebolo na Slovensku vôbec. Zaujímavosťou je, že zo Švédska, ktoré tu bolo už dávnejšie, prichádza súbor zložený z tanečníkov – irackých imigrantov. V tejto krajine sa usadili a založili tu svoj súbor.
„Slovensko po kurátorskom výbere teatrologičky Dáše Čiripovej budú zastupovať inscenácie, ktoré prinášajú závažnejší problém, tému. Slovenské komorné divadlo Martin príde s predstavením podľa autobiografického románu Žo Langerovej Vtedy v Bratislave, ktoré nás vráti do čias socializmu. Divadlo Andreja Bagara uvedie inscenáciu s generačnou výpoveďou Halmet je mŕtvy - Faust je hladný. Astorka - Korzo 90 ponúkne hru Jama deravá, ktorá je akousi paródiou na Slovensko a Slovákov, na naše zvyklosti, črty či hodnoty. Jej základom sú štatistiky – dozvieme sa napríklad, koľko Slovákov vie aký jazyk, koľko ich pije a podobne,“ pokračuje riaditeľka.
„K týmto trom klasickejším repertoárovým divadlám pribudnú dve nezávislé skupiny pod vedením dvoch tvorkýň. Sláva Daubnerová príde s inscenáciou Solo lamentoso - vychádza z reálneho príbehu o žene, ktorá roky hlasným púšťaním opernej árie tyranizovala susedov. Režisérka, autorka, performerka a herečka nás na scéne privádza až k otázke, či sa takto náhodu nerodí extrémizmus. Petra Fornayová na javisku uvedie divadlo súčasného tanca, kombinované s videoartom a súčasnou poéziou. V tanečnej performancii Opernball predostrie generačnú výpoveď o hodnotách súčasných tridsiatnikov.“
Vážne témy aj humor
Inscenáciami festival divákom prináša rozmanitosť a otvorenosť – myšlienkovú, tematickú i druhovú. Budú môcť vidieť možno nie celkom klasickú činohru, divadlo ako tanec, koncert, inštaláciu, pohyb či cirkus. Myšlienkové posolstvo všetkých týchto foriem divadla sa viaže na hlavnú tému festivalu. Jedna z emblematických čŕt Divadelnej Nitry je dialóg východu so západom, rozmanitosť a zrážka ich kultúr.
„Horúce témy imigrácie či terorizmu prinášame nie v podobe výsostne dokumentárneho, politického divadla, ale latentne sú prítomne v každej z inscenácií. Všetky predstavenia hlavného programu predstavujú súčasné divadlo a prevažná väčšina aj autorské, teda inscenátori sú autormi textovej časti. V mnohých prípadoch ich dramatizácia vychádza z dokumentárneho materiálu, filmu, literárneho diela, ale mnohokrát to prežili aj na vlastnej koži. Ale aby to nevyzeralo, že festival bude len pochmúrny a bude sa pýtať len na vážne veci, bude tu aj radosť, aj keď s otáznikom, dokonca aj humor.“
Festival bez Dosiek
Tradícia ceremoniálu odovzdávania Divadelných ocenení sezóny v spojení s Divadelnou Nitrou sa už skončila, vlani sa slávnostný večer 20. ročníka po prvýkrát konal v SND v Bratislave. Predchádzajúcich 19 ročníkov sa uskutočnilo v Divadle Andreja Bagara v rámci medzinárodného festivalu. Autormi projektu sú Silvia Hroncová, René Parák a Zuzana Uličianska.
„Na jednej strane je to škoda, možno pre divákov, ktorí sa na Dosky vždy tešili, ale na druhej strane je to zákonité a logické. Vyhlasovanie cien domácej scény by sa malo diať na národnej prehliadke alebo pri samostatnej príležitosti. Dosky si idú svojou cestou, samozrejme, je dobré, keď sa potom divák môže oboznámiť s tým, čo je na Divadelnej Nitre a konfrontovať si to s informáciou o tom, ktoré inscenácie či výkony sú časťou kritiky označené v rámci sezóny za najlepšie. Od minulého roka náš festival v závere prvého večera ponúka divákom Festivalovú tančiareň“ vysvetlila Darina Kárová. JANA ČERNÁKOVÁ