NITRA. Mesto chce mať pod väčšou kontrolou mestskú autobusovú dopravu, na ktorú každý rok finančne prispieva niekoľkými miliónmi eur. Uvažuje s vytvorením vlastného dopravného podniku „s možnosťou spolupráce alebo kapitálového vstupu niektorého z prepravcov“.
Túto alternatívu odporučila mestská rada. Zámer koncom júla schválilo mimoriadne zastupiteľstvo.
Na rokovaní sa spomínala budúca spolupráca mesta s konkrétnym prepravcom - spoločnosťou Arriva Nitra, ktorá prevádzkuje MAD v súčasnosti. Na budúci rok v máji jej desaťročná zmluva s mestom skončí.
Aj tak by vyhrala Arriva?
Radnica teraz spolu s dopravcom vypracuje podrobný materiál, ktorým sa budú v septembri zaoberať poslanci. Ak sa im nebude návrh na vytvorenie mestského dopravného podniku v spolupráci s Arrivou pozdávať, môžu rozhodnúť o vypísaní medzinárodného tendra na prevádzkovateľa MAD.
Ak sa mesto rozhodne pre vlastný dopravný podnik, súťaži sa vyhne. Ďalšou možnosťou je predĺžiť Arrive zmluvu na maximálne päť ďalších rokov. Poslanci túto alternatívu na mimoriadnom zastupiteľstve nepreferovali, rozhodovali sa medzi súťažou a vytvorením vlastného podniku.
„Sami žiadny dopravný podnik nezaložíme, neviem, kde by sme zobrali deväťdesiat autobusov, a vstúpiť do nejakej spoločnosti nemáme s čím. Ak vypíšeme súťaž, jediný, kto ju môže vyhrať, bez ohľadu na podmienky, je Arriva,“ povedal v diskusii poslanec Miloš Dovičovič.
Táto spoločnosť vyhrala nedávno aj medzinárodný tender na prímestskú dopravu, ktorý vypísala župa. Nikto iný sa neprihlásil.
Dovičovič dodal, že dôležité je nastaviť podmienky súťaže tak, aby mesto dospelo k iným zmluvným vzťahom, aké má teraz s dopravcom. Cieľom je znížiť platby mesta za výkony vo verejnom záujme.
Pokiaľ ide o samotnú prevádzku MAD, Dovičovič si myslí, že to Arriva nerobí zle.

Doplatky pod väčšou kontrolou
Primátor s tvrdením, že mesto nemá s čím vstúpiť do spoločného dopravného podniku, nesúhlasí.
„Ja tvrdím, že mesto na to kapacity má, pretože v samotnom integrovanom operačnom programe máme rezervované peniaze na nákup autobusov (peniaze na elektrobusy chce mesto získať z fondov Európskej únie - pozn. red.), ktoré budú majetkom mesta. Do spoločného podniku vieme vstúpiť aj personálne, priestormi, všetky autobusové zastávky sú v majetku mesta,“ vymenoval Jozef Dvonč.
Dodal, že doplatky za výkony vo verejnom záujme by boli pod väčšou kontrolou, pokiaľ by mesto malo vlastný, respektíve spoločný dopravný podnik.
Posledná alternatíva sa pozdáva aj poslankyni Marte Rácovej: „Personálne, systémovo, logisticky a finančne nemáme na vlastný podnik. Vítam nový prvok - vytvoriť dopravný podnik, ale so spoluúčasťou ľudí, ktorí tomu rozumejú.“
Ako sme už spomenuli, spoločný podnik odporučila mestská rada. Zámer vytvoriť ho poslanci schválili po porade poslaneckých klubov. Definitívne rozhodnutie padne až na septembrovom zastupiteľstve.