ZLATÉ MORAVCE. Môžu dávať poslanci úlohy a pokyny mestským úradníkom, alebo nie? Otázka, ktorá už niekoľko mesiacov trápi samosprávu v Zlatých Moravciach.
Kým podľa skupiny poslancov je to prirodzené a v minulosti s tým neboli problémy, mesto aj mimovládky tvrdia opak. Pred šiestimi rokmi sa zmenil zákon a odvtedy úradníkom poslanci nemôžu dávať pokyny.
Chýba konkrétny vinník
Na problém upozornil Roman Šíra, predseda Klubu nezávislých poslancov, ktorý združuje piatich zo sedemnástich poslancov a pochádza z neho aj viceprimátor Marek Holub.
Šíra sa obrátil na radnicu s otázkou, či je mestský úrad výkonným orgánom mestského zastupiteľstva. Inými slovami, predseda klubu chcel vedieť, či poslanci môžu dávať úlohy mestským úradníkom. Tak by poslanci dokázali adresne sledovať, či problémy občanov konkrétny úradník rieši alebo nie.
„Historicky za posledných desať rokov s tým nikto nikdy nemal problém, ukladali sa tu úlohy od prednostu a ozaj hocikomu, tak by to aj malo byť. Počas bývalého vedenia ale došlo k tomu, že sme narazili na problém,“ hovorí Šíra, ktorý bol 21 mesiacov aj prednostom mestského úradu.
Z uznesení, na ktorých sa zhodnú mestskí poslanci, nemusí byť napríklad jasné, kto z mestského úradu alebo mestských podnikov je zodpovedný za ich splnenie. Ak sa úloha vyplývajúca z uznesenia neplní, chýba konkrétny vinník.
„Keď vieme dávať úlohy riaditeľom mestských podnikov, prečo by sme nevedeli dať aj náčelníkovi mestskej polície, ktorého potvrdzujeme vo funkcii?“ pýta sa Šíra.
Šéf klubu spomenul ako príklad Nitru. Na stránke nitrianskej radnice našiel uznesenie z januára prijaté mestskými poslancami. V ňom poslanci z Nitry ukladajú vedúcemu odboru majetku zabezpečiť dodatok nájomnej zmluvy. Je tak zrejmé, kto na meste je za úlohu zodpovedný.
Úlohy len rade, komisiám alebo kontrolórovi
Predošlá právnička mesta Šírovi odpísala, že mestský úrad zabezpečuje administratívne veci, nie je však výkonným orgánom zastupiteľstva, ako tomu bolo do jari 2010.
S tým súhlasí aj Združenie občanov miest a obcí Slovenska (ZOMOS), ktoré podrobne sleduje dianie v samosprávach. „Snahu zastupiteľstiev úkolovať uzneseniami zamestnancov mestského či obecného úradu, ktorá sa viac-menej v praxi tolerovala, respektíve trpela, evidujeme na našich výjazdoch po zasadaniach zastupiteľstiev dodnes, napriek tomu, že novela zákona o obecnom zriadení účinná od apríla 2010 teraz jednoznačne určuje, že 'prácu obecného úradu riadi starosta',“ vysvetľuje Vladimír Špánik, šéf ZOMOS-u.
„Na základe tohto znenia je aj náš výklad taký, že zastupiteľstvo skutočne nemôže 'úkolovať' zamestnancov obecného úradu, aj keď pri nekompetentnom riadení úradu je možné tieto snahy chápať, ale starosta takéto uznesenia oprávnene nepodpisuje alebo ignoruje,“ dodal Špánik.
„Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva alebo starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom. Okrem iného obecný úrad vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia obce. Obecný úrad teda uvádza do života tie uznesenia a nariadenia obecného zastupiteľstva, ktorých vykonanie nie je svojou podstatou vyhradené starostovi obce,“ vysvetľujú na mestskom úrade v Zlatých Moravciach.
Obecný úrad teda nie je výkonným orgánom zastupiteľstva, ako tomu bolo do konca marca 2010. Poslanci teda nemôžu dávať pokyny a úlohy mestským úradníkom ani zamestnancom mestských podnikov.
Poslanci môžu ukladať úlohy iba tým, ktorým ich dávať môžu podľa zákona. Mestský úrad informoval, že ide o obecnú radu a komisie, ak sú zriadené. Poslanci tiež majú právo určovať rozsah výkonu hlavného kontrolóra.