ŠAĽA. Mesto Šaľa sa zameria na cyklistov jazdiacich na dvoch kolesách po pešej zóne a chodníku na moste spájajúcom Šaľu s mestskou časťou Veča.
Podnet pridal občan
Radnica tak reaguje na podnet od občana, ktorý na problém upozornil primátora mesta prostredníctvom rubriky „podnet pre primátora“ na webovej stránke mesta. Občan sa vedenia mesta pýtal, či by bolo možné vyznačiť cez pešiu zónu cyklokoridor. „Momentálne je stav taký, že bicykle chodia krížom-krážom, ľudia im tam do toho skáču. Vytvorením úzkeho pásu pre cyklistov sa tento problém vyrieši. Cyklisti pôjdu po koridore a chodci budú vedieť, že sa tam nemajú zdržiavať,“ napísal občan.
Podľa primátora mesta cyklokoridor na pešej nie je ideálnym riešením. „Jeho vytvorenie by malo za následok ešte menšiu pozornosť cyklistov, spoliehajúcich sa, že na cyklokoridor im nikto nevstúpi. Zároveň okolie pešej zóny využívajú mnohí rodičia s deťmi a do úvahy tak prichádza ďalší faktor – ako 100-percentne ustrážiť dieťa, aby na cyklokoridor nevstupovalo,“ odpovedal primátor Jozef Belický. Podľa jeho slov by bolo riešením buď zábradlie, ktoré je však nákladné, alebo väčšia tolerancia zo strany cyklistov, ktorí by mohli na 130-metrovej vzdialenosti bicykel tlačiť.
Pomôcť by mala cyklotrasa
Podobným problémom je jazda cyklistov na chodníkoch na moste, ktoré využívajú cyklisti v hojnej miere. Podľa zákona o cestnej premávke sa na bicykli jazdí na pravom okraji vozovky a na chodník cyklisti nesmú.

Z dôvodu hustej premávky automobilov na moste však občania na bicykloch pre vlastnú bezpečnosť využívajú radšej spomínané chodníky. „V súčasnej dobe už pripravujeme cyklotrasu od železničnej stanice po Duslo. Tá bude, samozrejme, viesť aj cez cestný most a situáciu s cyklistami na chodníku by tak vyriešila. Verím, že nám zatiaľ v danom prípade pomôže práve vzájomná tolerancia – zo strany chodcov, ale aj cyklistov, ktorí by mali svoj bicykel po chodníku tlačiť,“ odpovedal primátor Šale.
Mestská polícia zvýši hliadky
Spomínané otázky vyvolali v meste veľkú diskusiu a dá sa povedať, že rozdelili Šaľanov na dva tábory. Jedni obhajujú jazdenie na bicykli po chodníku, druhí sú proti. Hlavným argumentom prvej skupiny je hustá premávka áut a s ňou spojený faktor bezpečnosti. Ďalším dôvodom je vraj zlý stav komunikácií, ktoré sú navyše plné skla a odpadkov. Podľa druhej skupiny práve cyklisti ohrozujú chodcov a patria na cesty.
Možnými riešeniami sú podľa nich práve spomínaná cyklotrasa alebo vymedzenie jednej strany chodníka na moste pre cyklistov, druhej pre chodcov.
Po výzve radnice, aby cyklisti cez pešiu zónu a chodníky na moste bicykle tlačili, sa situácia takmer nezmenila. Mesto sa tak rozhodlo pristúpiť k opatreniam. „V spolupráci s MsP Šaľa budeme dbať na bezpečnosť chodcov na chodníku aj pešej zóne, a to zvýšením hliadok zameraných práve na cyklistov, ktorí svojou jazdou po chodníku neakceptujú zákon a ohrozujú tak chodcov,“ znie oficiálne stanovisko mesta.