Na výstave je i Váchalova unikátna Ďáblova zahrádka aneb Přírodopis strašidel

Jaroslav Róna mal svoj ateliér v bývalej kostnici na židovskom cintoríne. Jeho obrazy sú síce tmavé, ponuré, ale majú svoju vlastnú poetiku.

Unikátna kniha Josefa Váchala je z roku 1924, no vyzerá, akoby by bola zo stredoveku.Unikátna kniha Josefa Váchala je z roku 1924, no vyzerá, akoby by bola zo stredoveku. (Zdroj: (ČE))

NITRA. V Reprezentačných sálach Nitrianskej galérie si do 4. septembra môžete pozrieť tvorbu troch pozoruhodných autorov. Výstava Ako čítať temnotu s podtitulom Výstava, ktorá vrhá tieň predstavuje diela už nežijúceho Josefa Váchala (1884 – 1969) a dvoch súčasných umelcov – maliara a sochára Jaroslava Rónu (1957) a maliara a knižného tvorcu Martina Gerboca (1971).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poistená na zhruba milión korún

Od Josefa Váchala, originálneho českého maliara, grafika, rezbára, spisovateľa, mystika a kníhtlačiara, ktorý bol vo svojich časoch neuznaný, môžete na výstave vidieť štyri bibliofílie – tlačené, ilustrované a ním písané knihy, ktoré pochádzajú zo súkromnej zbierky. „Autor neholdoval boomu technologických noviniek. Síce svoje knihy netvoril tak, že by ich písal ručne, ale písmenká a texty rovno vkladal na stránky a tlačil ako listy. Niektoré z jeho kníh sú obrovské, sú vytlačené na ručnom papieri a majú okolo sto rokov, ale vyzerajú oveľa staršie, akoby stredoveké,“ hovorí Ivana Moncoľová, kurátorka výstavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Josef Váchal sa utiekal k vlastnej duchovnej mystike. Z jeho zápiskov vieme, že už v detstve mal isté vízie. Nebol školeným výtvarníkom, aj keď absolvoval nejaké kurzy, ale vyučil sa v knižnej väzbe a tomu sa úplne oddal. Svoje knihy začal tvoriť komplexne – od textov, ktoré často neprešli ani korektúrou, cez obrazové doplnky – drevorezy, až po väzbu. Jeho originálne knižné objekty sú jeho najväčšími umeleckými dielami. Nedajú sa bežne kúpiť, sú v súkromných zbierkach a jeho pozostalosť je súčasťou Pamatníku národního písemnictví v Prahe.“

Na nitrianskej výstave je aj originál snáď jeho najvzácnejšej knihy Ďáblova zahrádka aneb Přírodopis strašidel z roku 1924, ktorá je poistená na zhruba milión českých korún. Objemná publikácia je v krásnej koženej väzbe, archaicky formulované texty dopĺňajú kresby, ktoré všetky robil sám autor. Kniha obsahuje typológiu strašidiel a satanistických príznakov až od mýtických dôb.

SkryťVypnúť reklamu

Tanečnice s lebkami v rukách

„Najtemnejším“ vystavujúcim autorom je Martin Gerboc. Nie je to len farebným prevedením, ale aj ťažkou, vážnou tematikou. Jeho diela približujú určitý druh vlastných vízií v súvislosti s historickými či kultúrnymi momentmi. Martin sa podľa slov kurátorky venuje okrem iného aj krátkej ére nemeckých dejín – tzv. Weimarskej republike, čo je označenie pre historické štádium Nemecka po páde monarchií v Nemecku v roku 1918 až do nástupu nacistov k moci v roku 1933.

„Prišlo vtedy k liberalizácii politickej moci, v Berlíne v tom čase vzniklo veľa kabaretov s tanečnicami, ktoré deklarovali ako keby politické manifesty a heslá. Bolo to dosť radikálne a aj Martin chce byť radikálny vo svojom obrazovom jazyku, ktorý je alegorický. To sa napríklad odráža aj v diele Prázdninový kemp – späť v pekle. Vidíme na ňom nápis Arbeit macht frei, fašistické symboly, koncentračný tábor, ženy, ktoré predstavujú kabaretné tanečnice držiace v rukách lebky, za tým židovské geto,“ popisuje Moncoľová.

SkryťVypnúť reklamu

„Takéto a podobné Gerbocove diela sú veľmi ťažkými obrazmi. Okrem iného do nich vkladá nejaké texty, najčastejšie z básní Bertolda Brechta či Charlesa Baudelaira, ktoré spolu s výjavmi na obrazoch nabádajú k fantázii a uvedomeniu si kontextov. Ľudia by mali v Martinových dielach „čítať“ symboly a zmysly vo viacerých rovinách, nemali by sa ich báť.“

Ako Martin Gerboc doplnil, niektoré jeho diela nie sú vlastne obrazy: „Treba vyjsť zo zaužívanej myšlienkovej ikonografie, že sa pozeráme na obraz. Skôr to berme tak, že sa pozeráme na text, ktorý hovorí aj o niečom inom ako je len čistá vizualita.“

Je známy fakt, že kultúrne a intelektuálne nadaní ľudia v koncentračných táboroch aj tvorili. „Dostala sa mi do rúk zbierka poézie 13 - 14-ročného chlapca, ktorú písal v nacistickom koncentračnom tábore. Jeho poézia je tak silná, že podľa môjho totálneho presvedčenia je zrovnateľná s poetickými maximami 20. storočia. Prechádzal z tábora do tábora, zachovali sa o tom svedectvá viacerých ľudí. A vždy o pár kíl ľahší, stále sa strácal. Podľa posledného záznamu ho jeden väzeň videl, ako si verše píše na vlastné telo. Bol vraj celý popísaný, to je pre mňa strašný symbol,“ vraví Gerboc.

„Prečo o tom hovorím? Aby sme nezostali len pri internácii počas obdobia nacizmu. Je to istá paralela – podľa môjho názoru to, čo nazývame demokraciou a pluralizmom je vo svojej vyhrotenej podobe veľmi striktný despotický systém. V istom zmysle je to istý druh totality. V mene demokracie sa každý iný cudzí názor škrtá oveľa pohodlnejšie. Kedysi bol jasný nepriateľ, dnes v rámci demokracie a pluralizmu sa dá vykreovať tisíc ďalších nepriateľov. Potláčanie istého typu názoru je oveľa bolestnejšie ako kedysi.“

Inšpirácia mytologickými témami

Od tretieho vystavujúceho - českého maliara a sochára Jaroslava Rónu – sú  známe sú diela z verejného priestoru v Čechách aj na Slovensku. Podľa Moncoľovej je pre jeho práce typická inšpirácia mytologickými témami, väčšinou z Južnej Ameriky, v ktorých vidíme pradávne zvery či stopy starých civilizácií. Do toho sa miešajú ťažké kafkovské témy.

„Je dôležité povedať, že svoj ateliér mal v bývalej kostnici na židovskom cintoríne. Jeho obrazy sú síce tmavé, ale majú svoju vlastnú poetiku. V dielach hľadá akési počiatky človeka, ktoré striktne nemusia ale aj môžu byť v kresťanských zmysloch, konotáciách. Zaoberá sa archetypálnymi vecami, pôvodnými tvarmi, ktoré prenáša do mystickej židovskej tematiky,“ dodala kurátorka.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 14 483
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 282
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 915
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 116
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 112
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 744
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 262
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 167
  1. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  2. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  3. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  4. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  5. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 105. /
  7. Martin Turčan: Manifest občianskej bezmocnosti
  8. Tomáš Karľa: Mikael Stanne: Príbeh hlasu Dark Tranquillity
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 606
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 35 399
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 329
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 743
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 505
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 210
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 911
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 483
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Tréner Nitry Andrej Kmeč (vpredu) po postupe do finále netajil nespokojnosť s Milošom Bubelom (vľavo), ktorý oslabil tím trestom do konca zápasu a Žiline vnukol päťminútovú presilovku.

Tréner Nitry odpovedal na sedemnásť otázok.


Samuel Buček si najlepší výkon v sezóne nechal na siedmy zápas semifinále. Dal gól, na dva nahral, skvele bránil, tučne sa podpísal pod víťazstvo 7:4.

Medzinárodný výkon Bučeka prihral Nitre finále.


Svah sa zosunul v apríli 2024.

Práce sa začnú o niekoľko dní.


Profesor Alexander Ruttkay.

Jeho život bol spojený s Nitrou.


Matej Ruttkay a 1 ďalší 1
  1. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  2. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  3. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  4. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  5. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 105. /
  7. Martin Turčan: Manifest občianskej bezmocnosti
  8. Tomáš Karľa: Mikael Stanne: Príbeh hlasu Dark Tranquillity
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 606
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 35 399
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 329
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 743
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 505
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 210
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 911
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 483
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu